۱۳۸۷ اسفند ۱۶, جمعه

رد متمم تحریم ایران در سنا و تاکید بر گفتگو

مخالفت جمهوریخواهان و شماری از دموکرات ها مانع تصویب بودجه ی چهار صد و ده میلیارد دلاری معوقه ی سال مالی جاری شد. در کانون اختلافات رد تمامی متمم های جمهوریخواهان قرار دارد که یکی مشخصا به ایران اختصاص داشت.
در رای گیری شب گذشته آخرین متممی که به رای گذاشته شد متمم سناتور جمهوریخواه جان کایل، قائم مقام رهبری جمهوریخواهان در سنا، بود که با پنجاه و سه رای مخالف در برابر چهل و یک رای موافق شکست خورد. متمم در صورت تصویب دولت پرزیدنت اوباما را از عقد هر گونه قرارداد با کمپانی های طرف قرارداد در بخش انرژی ایران از جمله نفت، گاز، و تولید بنزین و دیگر فرآورده های نفتی منع می کرد و رئیس جمهور را موظف می کرد در صورت چشم پوشی موردی از اعمال چنین تحریمی علت را به کنگره توضیح دهد. پنج سناتور دموکرات، اون بای، راس فاینگلد، بن نلسون، بیل نلسون، و جوزف لیبرمن به این متمم رای مثبت دادند و سه سناتور جمهوریخواه، ریچارد لوگر، باب کورکر، و لیزا مورکوسکی، رای منفی. پنج سناتور هم رای ندادند که شامل سه دموکرات و دو جمهوریخواه اند.
به هر شکل بودجه ی دولت با عدم تصویب این لایحه متوقف می شود و کنگره تا هفته ی آینده به امید کسب رای کافی امکان استفاده از بودجه ی اضطراری را فراهم می کند.
روشن نیست آیا مخالفت رهبری سنا با تشدید تحریم علیه ایران علامتی به تهران است یا نه؟

سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنای ایالات متحده، که از مخالفان متمم بود و به آن رای منفی داد از تصمیم دولت پرزیدنت اوباما برای دعوت از ایران در کنفرانس بین المللی تدوین استراتژی جدید در افغانستان استقبال کرده است و آن را گامی درست در مسیر دیپلماسی با ایران می داند.
سناتور کری در سومین نشست کمیته ی تحت نظرش در این هفته که هدف از آن بررسی «استراتژی آمریکا در برابر ایران» بود گفت دعوت از وزیر خارجه ی ایران برای شرکت در کنفرانس آینده ی افغانستان نشان می دهد واشنگتن پیشاپیش در مسیر گفتگو با ایران قرار گرفته است.
سناتور کری در پایان یک هفته ی سنگین رسیدگی به مسائل ایران که شامل دو نشست علنی با حضور کارشناسان برجسته ای چون زبگنیو برژینسکی و برنت سکوکرافت، دو مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه؛ و نشستی پشت درهای بسته با حضور مقامات اطلاعاتی بود؛ خطاب به رهبران ایران گفت امیدوارم آنها بشنوند که واشنگتن در پی رو در رویی و مواجهه ی نظامی با ایران نیست و راههای تعامل بر سر منافع مشترک دو کشور را جستجو می کند و عراق و افغانستان می تواند نقطه ی آغاز این گفتگوها باشد.
برنت سکوکرافت، مشاور امنیت ملی دو دولت جرج هربرت واکر بوش و جرالد فورد، و زبگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، باتفاق به قانونگذاران توصیه کردند گفتگوها با ایران در شکلی فراگیر و بطور موازی تمام مسائل از جمله برنامه ی هسته ای و صلح خاورمیانه را در بر بگیرد.
اظهارات سناتور کری با آگاهی نسبت به سخنرانی ضد اسرائیلی اخیر آیت الله خامنه ای مطرح شد.
حال این پرسش مطرح است که واشنگتن با چه کسی وارد گفتگو خواهد شد.
برنت سکوکرافت گفت این چالشی بسیار بزرگ خواهد بود.
برژینسکی معتقد است واشنگتن نباید وقت را تلف کند و مذاکرات در سطح پایین با دولت احمدی نژاد باید آغاز شود. برژینسکی گفت اگر دولت اوباما در انتظار نتیجه ی انتخابات خرداد ماه ریاست جمهوری در ایران بنشیند احمدی نژاد ادعا خواهد کرد دولت اوباما برای مذاکره با ایران دل به شکست او بسته است و این موضع می تواند به تقویت او بیانجامد.
سکوکرافت و برژینسکی هر دو در این باره یک رای هستند که اگر مذاکرات با تهران سری باشد همواره این خطر وجود دارد که عناصری تندرو با افشای مفاد گفتگوها آن را نابود کنند چون بسیاری در ایران ترس دارند که در میانه ی یک مذاکرات سری با آمریکا گرفتار شوند؛ از سویی سی سال عدم اعتماد امکان رسیدن به اتفاق نظر در مذاکرات کاملا علنی را هم دشوار کرده است از این رو باید به ترکیبی میانه در مذاکرات دست یافت.
به باور سناتور کری گفتگوها با ایران باید بر مبنای یک جدول زمانی سنجش پیشرفت در مذاکرات صورت بگیرد اما، برژینسکی می گوید مذاکرات نباید در فشار زمان صورت بگیرد چون امکان جدی جستجو برای یافتن راهکار را محدود می کند.
برژینسکی در واکنش به شرایطی که به نقل از مطبوعات اسرائیل از سوی اروشلیم طی سفر اخیر هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، به خاورمیانه به عنوان شرایط مذاکرات با ایران ارائه شده گفت تعیین پیش شرط، زمانبندی، تشدید تحریم و تهدید به اقدام نظامی می تواند تلاش برای گفتگو را به شکست بکشاند.
برژینسکی در فاصله ی سالهای هزار و نهصد و هفتاد و هفت تا هزار و نهصد و هشتاد و یک مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، رئیس جمهوری وقت، بود و انقلاب پنجاه و هفت در ایران در واقع در دوران حضور ایشان در کاخ سفید رخ داد.
برژینسکی و سکوکرافت معتقدند اقدام نظامی نباید به عنوان یک گزینه بطور علنی مطرح شود و تنها در شرایط یک بن بست واقعی می تواند مد نظر باشد.
برژینسکی معتقد است واشنگتن در مذاکرات غیرعلنی با هم پیمانانش می تواند پیامد بی نتیجه بودن مذاکرات را پیش بینی کند.
سکوکرافت گفت تحریم فروش بنزین و فرآورده های نفتی به ایران سلاح سنگینی است که به ایران بشدت آسیب خواهد رساند.
سکوکرافت و برژینسکی در این باره متفق القول اند که خطر گسترش جنگ افزار هسته ای در خاورمیانه بسیار جدی تر از دست زدن ایران به یک اقدام انتحاری و انفجار یک بمب اتم است. به باور آنها واشنگتن باید کانون استراتژی خود را بر تبعات منطقه ای دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای متمرکز کند و پیش از هر گونه مذاکرات جدی با تهران برای کاهش نگرانی هم پیمانانش آنها را زیر یک چتر دفاع اتمی بازدارندگی قرار دهد.
به اعتقاد برژینسکی این بازدارندگی در برابر رژیم استالینستی شوروی، چین کمونیستی، هند و پاکستان کارآیی داشته است و بعید است ایران با انفجار یک بمب اتم قصد خودکشی داشته باشد. برژینسکی گفت به باور او ایران در پی الگوی ژاپن است؛ کشوری که عضو پیمان ان پی تی است و قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای را دارد اما، به آن دست نمی زند.
برژینسکی تبار لهستانی دارد و او را پاسخ سیاسی دموکرات ها به هنری کیسینجر جمهوریخواه تعبیر کرده اند. از جمله دستاوردهای برژینسکی را میانجیگری برای پیمان کمپ دیوید و کاهش نفوذ روسیه در مصر، امضای پیمان سالت دو با مسکو با هدف محدودکردن تسلیحات استراتژیک، و ترویج اصلاحات در اروپای شرقی عنوان کردند.
برنت سکوکرافت در دو دوره در فاصله ی سالهای هزار و نهصد و هفتاد و چهار تا هزار و نهصد و هفتاد و هفت در دولت جرالد فورد و هزار و نهصد و هشتاد و نه تا هزار و نهصد و نود و سه در دولت جرج هربرت واکر بوش، بوش پدر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود. سکوکرافت که ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریکا است در دولت نیکسون مشاور نظامی رئیس جمهور بود.
اخیرا کتابی از یک گفتگوی همزمان دیوید ایگنیشس، خبرنگار واشنگتن پست، با برژینسکی و سکوکرافت درباره ی آینده ی سیاست خارجی آمریکا به چاپ رسیده است که به استراتژی پرزیدنت اوباما برای تغییر سیاست خارجی فعلی نگاه دارد.
در نشست دیگری در کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان سه تن از شخصیت های سرشناس از دو حزب بر سیاست خارجی پرزیدنت اوباما در خاورمیانه مهر تائید زدند.
لی همیلتن، رئیس پیشین کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، و جیمز بیکر و وارن کریستوفر، دو وزیر خارجه ی پیشین آمریکا، در نشستی در کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، صراحتا طرح رئیس جمهور برای خروج نیروها از عراق و توجه بیشتر به افغانستان را مسولانه عنوان کرده و مورد حمایت قرار دادند. این چهره های شناخته شده که عضو گروه دو حزبی مطالعاتی عراق بودند معتقدند پرزیدنت اوباما تا حدود زیادی توصیه های گروه مطالعاتی عراق مبنی بر تحرک شدید دیپلماتیک در منطقه و گفتگو با ایران و سوریه را که آنها به دولت بوش ارائه کردند دنبال می کند.جفری فلتمن و دنیل شپیرو، دو مقام ارشد دیپلماتیک آمریکا، فردا با ورود به دمشق پس از چهار سال در جهت کاهش تنش میان آمریکا و سوریه گام برمی دارند.

هیچ نظری موجود نیست: