۱۳۸۸ فروردین ۷, جمعه

افغانستان زمینه ای برای همکاری دوباره ی آمریکا و ایران

قانونگذاران ارشد کنگره ی ایالات متحده ابراز نگرانی می کنند استراتژی جدید رئیس جمهوری آمریکا در افغانستان بیش از حد بر تلاش های نظامی تمرکز دارد و به اندازه ی کافی کمک های اقتصادی و اتخاذ یک سیاست روشن در باره ی پاکستان و دیگر همسایگان افغانستان را در کانون توجه قرار نداده است.
ریچارد هولبروک، فرستاده ی ویژه ی دولت اوباما به افغانستان و پاکستان، شب گذشته در نشستی با قانونگذاران ارشد کنگره استراتژی جدید رئیس جمهور را در میان گذاشته بود.
نگرانی قانونگذاران در کنگره این است که استراتژی جدید مسولیت بیش از حدی را بر عهده ی متحدان غیرقابل اتکای آمریکا گذاشته است.
بلافاصله پس از ارائه ی استراتژی جدید رئیس جمهور در افغانستان و پاکستان نگرانی مشترکی میان جمهوریخواهان و دموکرات های ارشد در کنگره دیده می شود که نسبت به احتمال عدم توفیق در افغانستان در صورت سنگینی بار تلاش های نظامی و سیاسی بر دوش آمریکا هشدار می دهند.
سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر، عضو ارشد کمیته ی روابط خارجی سنا، معتقد است اروپا برای همکاری بیشتر با آمریکا در راستای توفیق ناتو در ماموریتش در افغانستان انگیزه های بسیاری دارد.
سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنا، می گوید از اینکه ناتو قصد اعزام دست کم شماری نیروی آموزش دهنده به افغانستان نگرفته شوکه شده است. لوین تاکید کرد تنها فرانسه شمار اعلام نشده ای نیروی آموزش دهنده راهی افغانستان می کند.
سناتور لوین معتقد است روند بسط نیروهای نظامی افغان از هشتاد هزار به صد و سی و چهار هزار و نیروی پلیس از هفتاد و هشت هزار به هشتاد و دو هزار باید با سرعتی بیش از آنچه پیشتر در نظر بود انجام گیرد و حضور نیروی آموزش دهنده ای مضاف بر چهار هزار نیروی اعزامی آمریکا بویژه پیش از فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت افغانستان ضروری است.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، امیدوارست فشارها برای مشارکت بیشتر اعضای ناتو در افغانستان در نشست هفته ی آینده ی سران ناتو نتایج خود را نشان دهد.
کارل ایکنبری ژنرال سه ستاره ای که بزودی رهبری تلاش های دیپلماتیک در افغانستان را برعهده خواهد گرفت در نشستی با قانونگذاران هشدار داد وقت نامحدودی نداریم.
به گزارش نیویورک تایمز نیروهای متحد طالبان در منطقه ی مرزی افغانستان و پاکستان آماده موج جدیدی از حملات اند. این روزنامه از احتمال حمایت عناصر اطلاعاتی پاکستان در حملات هماهنگ طالبان به نیروهای آمریکا و ناتو خبر می دهد.
ایکنبری معتقد است موفقیت در افغانستان قابل دسترسی است اما، بدون رسیدگی به مشکل مرتبط در پاکستان صلحی پایدار در کار نخواهد بود. سفیر پیشنهادی آمریکا در افغانستان می گوید روشن نیست اگر تمام عناصر اطلاعاتی پاکستان از حمایت از طالبان و دیگر افراطیون دست کشیده باشند.
سناتور کری و سناتور لوگر هفته ی آینده طرحی را در سنا به بحث و رای می گذارند که کمک های غیرنظامی سالانه ی آمریکا به پاکستان را سه برابر می کند اما، دریافت آن را به پیشرفت های امنیتی در پاکستان منوط خواهد کرد. این لایحه کمک غیرنظامی به پاکستان را برای دوره ای پنج ساله به یک میلیارد و پانصد میلیون دلار در سال افزایش می دهد.
سناتور کری همچنین از ضرورت مشارکت چین، هند، و ایران در استراتژی جدید سخن می گوید و بررسی احتمال همکاری ایران و آمریکا در افغانستان را با توجه به سابقه ی این همکاری در ساقط کردن طالبان رویکری درست می داند که می تواند از کنفرانس لاهه در هلند آغاز شود.
ایران پیش از اعلام شرکت در کنفرانس افغانستان در لاهه یک دیپلمات را برای دیداری غیر رسمی با مدیرکل امور سیاسی ناتو بر سر افغانستان به بروکسل فرستاده بود. این دیدار که روز سه شنبه در مقر ناتو رخ داد نخستین تماس جمهوری اسلامی با ناتو طی سی سال گذشته است.
روز گذشته در نشستی در کمیته ی نیروهای مسلح سنا که به بررسی تائید صلاحیت دکتر جیمز میلر، معاون پیشنهادی امور سیاسی وزارت دفاع اختصاص داشت، میلر در پاسخ به پرسش سناتور کارل لوین، رئیس کمیته، درباره ی امکان گفتگوی دولت اوباما با ایران بر سر نگرانی های مشترک دو کشور گفت معتقد است یقینا باید مبادرت به چنین تماسی کرد اما، وجود یک فرصت همکاری بین دو کشور را بر مبنای واکنش مقامات ایران درخواهیم یافت.
جیمز میلر، قائم مقام معاون پیشنهادی امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا، به قانونگذاران در سنا گفت تماس مستقیم آمریکا با ایران بر سر امنیت افغانستان از جمله در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در جهت منافع آمریکاست و این همکاری باید بطور وسیعی در تماس های چندجانبه به کار گرفته شود.
جیمز میلر در راس یک گروه دو حزبی باتفاق کرت کمپل، دنیس راس، اشتن کارتر، ولی نصر، و ریچارد هاس سپتامبر سال دو هزار و هشت گزارشی را تنظیم کرده بودند که چگونگی رویکرد واشنگتن در مذاکره با ایران را تشریح می کند.
میلر، کارتر، و الکساندر ورشباو، مدیرکل پیشنهادی امور بین الملل وزارت دفاع، دیروز نخستین مرحله از روند کسب رای اعتماد از سنا را پشت سرگذاشتند.
در همین حال، یکی از سناتورهای ارشد کنگره وزیر خارجه ی آمریکا را برای پیگیری مساله ی ناپدید شدن مامور پیشین اف بی ای در ایران در کنفرانس افغانستان در لاهه تحت فشار گذاشته است.
سناتور بیل نلسون طی نامه ای به هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه، نوشته است این کنفرانس فرصتی عالی است تا مقامات ایران را برای همکاری با سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران، و موافقت با تحقیقات اداره ی آگاهی فدرال آمریکا درباره ی ناپدید شدن رابرت لوینسون تحت فشار گذاشت. سنا اخیرا قطعنامه ای را به تصویب رساند که از مقامات دولت می خواهد مساله ی ناپدید شدن لوینسون را در الویت مسائل مطرح در تماس ها با ایران قرار دهد. سناتور نلسون می گوید آمریکا موظف است این پرونده را در زمینه ی هر گونه تماسی با ایران بر سر افغانستان یا مسائل دیگر پیگیری کند.

۳ نظر:

Kiarash Ehfad گفت...

ما از تصمیم ایران برای شرکت در کنفرانس لاهه استقبال می کنیم و امیدواریم مقامات ایران نقش مفید و سازنده ‏ای داشته باشند.

نکته های مهم سیاست جدید ایالات متحده در افغانستان و پاکستان

هدف اصلی ایالات متحده باید به هم زدن، از بین بردن و شکست دادن القاعده و مکان های امن آنها در پاکستان باشد. همچنین جلوگیری از بازگشت آنها به خاک پاکستان و افغانستان.

در مورد افغانستان:

پیوند دادن امنیت مردم با حاکمیت محلی موثر و توسعه اقتصادی، ارائه زیرساخت های اولیه، کاهش دادن فساد مالی، و ایجاد فرصت های اقتصادی به جنگجویان.

افزایش توانایی ها و گسترش ارتش و نیروهای انتظامی افغانستان.

متقاعد کردن ستیزه جویان متعهدی که فاقد تفکرافراطی هستند به زمین گذاشتن سلاح های خود و رد کردن القاعده.

شکستن ارتباط موجود میان مواد مخدر و ستیزه جویان.

در پاکستان

همکاری با دولت پاکستان جهت مبارزه با تهدیدهای مشترک به طوری که «حاکمیت دموکراتیک غیرنظامی» تقویت شود وبه آن احترام گذاشته شود.

توسعه و توانمند ساختن نیروهای امنیتی پاکستان.

افزایش کمک های اقتصادی به پاکستان و تقویت کردن روابط بازرگانی.

همکاری

تقویت کردن همکاری میان افغانستان و پاکستان.

درخواست حمایت بین المللی بیشتر برای افغانستان و پاکستان.

roya گفت...

تو رو خدا وبسایت رو بحالت اول برگردونید آرشیوش که کلا حذف شده چطوری برنامه های روزهای قبلو بینیم رنگای قبلی هم خیلی بهتر بود این یکی تقریبا سیاه سفیده خواهش میکنم .

Kiarash Ehfad گفت...

جناب آقای دهقانپور

موضوع گفتگو در وبلاگ شما ما را بر این داشت که نکته های مهم استراژی جدید ایالات متحده در افغانستان و پاکستان را در وبلاگ شما قرار دهیم وهدف ما نیز صرفا جهت اطلاع رسانی به کاربران فارسی زبان بود. ما همواره از تفسیرهای بیطرفانه درمورد سیاست خارجی آمریکا استقبال می کنیم. مهم نیست که این تحلیل ها باب میل ما باشد یا نباشد. مهم این است که دیدگاه های گوناگون مطرح شوند و آزادانه درباره آنها گفتگو شود و این یکی از ویژگی های جامعه ای است که ما درآن زندگی می کنیم.

به نظر می آید که سیاست خارجۀ ایالات متحده موضوعی است که شما در وبلاگتان زیاد به آن می پردازید. امیدواریم در آینده بازهم بتوانیم در اینگونه بحث ها شرکت کنیم و گفتگوهای سازنده ای با بازدیدکنندگان سایت شما داشته باشیم.

با احترام
گروه فرارسی دیجیتال
وزارت امور خارجۀ آمریکا