۱۳۸۸ فروردین ۸, شنبه

نامه ی رهبران دموکرات کنگره به پرزیدنت اوباما درباره ی ایران

در آستانه ی تماس های آمریکا با ایران بر سر مسائل افغانستان و در شرایطی که هر آن انتظار می رود دولت پرزیدنت اوباما نتایج بازبینی سیاست آمریکا در برابر ایران را اعلام کند، رهبران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه ای به رئیس جمهور آمریکا از او خواسته اند تماس مستقیم با ایران را به پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه در ایران موکول نکند و در عین حال توصیه می کنند بررسی موثر بودن هر گونه گفتگو با ایران طی چند ماه روشن شود. قانونگذاران هم حزبی رئیس جمهور که رهبری کنگره را در دست دارند مجموعه ای از اقدامات شدید را در صورت شکست مذاکرات مطرح کرده اند که تحریم های شدید بانکی، منع فروش فرآورده های نفتی به ایران، و اتخاذ اقداماتی برای به تعطیلی کشاندن پالایشگاههای ایران را شامل می شود. رهبران متنفذ کنگره هشدار می دهند در صورت تعلل در برابر ایران آمریکا تصمیم گیری های دشوارتری پیش رو خواهد داشت.

این نامه ی بسیار مهم را با تمام جزئیات ترجمه کردم تا نگاه رهبران دموکرات کنگره به سیاست آمریکا در برابر ایران روشن شود. نامه بیست و ششم مارس در آستانه ی نخستین سفر اروپایی پرزیدنت اوباما، که شرکت در نشست گروه بیست و اجلاس سران ناتو بخشی از آن است، به کاخ سفید فرستاده شد. استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا؛ هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا؛ آیک اسکلتن، رئیس دموکرات کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا؛ سیلوستر ریز، رئیس دموکرات کمیته ی اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا؛ هنری وکسمن، رئیس دموکرات کمیته ی انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان آمریکا؛ گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی خاورمیانه مجلس نمایندگان آمریکا؛ و رابرت وکسلر، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی اروپا مجلس نمایندگان آمریکا؛ امضا کنندگان نامه هستند. 

«جناب رئیس جمهور گرامی،

ما این نامه را در توافق کامل با موضع راسخ شما مبنی بر مخالفت با دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای می نویسم. گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از اینکه ایران اورانیوم غنی شده ی با درصد غلظت پایین اما، کافی برای تولید یک بمب اتم را بدست آورده نگرانی ما را برانگیخته است.

واضح است که برنامه هسته ای ایران باید با فوریت مورد رسیدگی قرار گیرد. ما قصد داریم در حالی که دولت شما درگیر بازبینی سیاست آمریکا در برابر ایران است دیدگاههای خود را با شما در میان بگذاریم. به اعتقاد ما چند اصل در توفیق هر گونه تلاش برای تماس با دولت ایران حیاتی است:

تماس باید از اعتبار کافی برخوردار بوده و با جدیت انجام گیرد اما، نمی تواند زمانش نامحدود باشد. هدف باید تعلیق غنی سازی اورانیوم در کوتاه مدت باشد و برای دستیابی به این هدف باید مشوق های مهمی را ارائه کرد. در عین حال، نباید اجازه داد ایران از مباحثات دیپلماتیک به مثابه ی پوششی برای ادامه ی برنامه ی هسته ای اش استفاده کند. ایران باید حداکثر طی چند ماه از آغاز مباحثات بطور قابل تائیدی برنامه ی غنی سازی اورانیوم را به تعلیق درآورد.

از شما می خواهیم گفتگوها با ایران هر چه سریعتر آغاز شود تا زودتر نشانه های توفیق مذاکرات در راستای توقف برنامه ی هسته ای ایران روشن شود. اقدام آمریکا در این باره نباید به تعویق بیافتد. نشستن در انتظار پایان انتخابات ریاست جمهوری ایران در خرداد ماه و سپس آغاز گفتگوها به ایران حدود شش ماه فرصت بیشتر برای غنی سازی و افزودن به انبار اورانیوم غنی شده اش می دهد.

چنانچه مذاکرات به نتایج مطلوب نیانجامید از شما می خواهیم بفوریت از ابزارهای در دسترس خود برای افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران استفاده کنید.

اقداماتی که در حوزه ی اختیارات قانونی شما قابل اجراست شامل:

تحریم بانک مرکزی ایران.

تحریم بانک های بین المللی که به همکاری با ایران ادامه می دهند.

جلوگیری از دسترسی شرکت های حمل و نقل دریایی فعال در بنادر ایران به بنادر آمریکا. 

تحریم شرکت های بیمه ای که کشتی ها یا هواپیماهاشان در بنادر ایران پهلو می گیرند یا در فرودگاههای ایران به زمین می نشیند.

تحریم شرکت های انرژی سرمایه گذار در بخش نفت و گاز ایران.

فراتر از تلاش های انفرادی ما، باید متحدان را برای اتخاذ اقدامات شدیدتر، در صورتی که روند تماس ها نتایج مطلوب را به دنبال نداشت، بسیج کرد. در چنین شرایطی، متحدان ما باید بپذیرند فوریت مساله اقدامات شدیدتری را طلب می کند که باید بطور گسترده ای اقتصاد ایران را تحت تاثیر بگذارد. متحدان ما باید فعالیت بانک های ایرانی در کشورهایشان را ممنوع کرده و مبادلات بین المللی بانکی ایران با استفاده از ارزهای یورو، پوند، و ین را متوقف کنند. به همین شکل، متحدان ما باید از اعطای اعتبارات صادراتی به شرکت هایشان که در پی فعالیت با ایران هستند خودداری کرده و شرکت هایشان را از ادامه ی تحویل فرآورده های نفتی (بنزین و گازوئیل) به ایران منع کنند. به علاوه، متحدان ما باید فروش مبدل های شیمیایی را که برای ادامه ی کارکرد پالایشگاههای ایران ضروری است متوقف کنند.

ما باید ایران را به مهمترین الویت در روابط مان با روسیه و چین بدل کنیم.

کوتاه سخن اینکه، آقای رئیس جمهور، اگر حقیقتا به این باور داریم که ایران نباید اجازه یابد جنگ افزار هسته ای در اختیار داشته باشد، اقدام فوری امروز ضرورت دارد. ما باید از زمان موجود برای آغاز تماس و متقاعد کردن ایران نسبت به جدیت مان در تحقق مقاصد خود استفاده کنیم. در غیراینصورت، با تصمیم های بسیار دشوارتری در آینده روبرو خواهیم شد.

ما در انتظار نتایج بازبینی شما از سیاست آمریکا در برابر ایران و اجرای زودهنگام سیاست مورد نظر شما مبنی بر تماس با ایران هستیم. ما در راستای چگونگی مواجهه با تهدید جدی ای که از سوی ایران متوجه امنیت و ثبات بین المللی است آماده ی همکاری با شما هستیم.»

۲ نظر:

ناشناس گفت...

man nemidoonam chetor congere amrica fekr mikone ke inghadr rahat mishe ba akhoond ha mozakere kone vali man ba inke tarafdare doostiye iran va amrica nistam va oon ro mozer midoonam , movafeghe goftegooha ba iran hastam chon midoonam ke iran koota nemiyad va mozakerat natijei joz in nakhahad dasht ke president obama be rahati be jahaniyan neshan mide ke man hame gozineha ro entekhab kardam ama in iran bood ke daste rad zad. ghorboone shoma javid

roya گفت...

این اقداماتی که مثلا برای تحت فشار گذاشتن ایران پیش بینی شده آنهم بعد از چند ماه و در صورتیکه ایران جواب ندهد کاملا مسخره و بیفایدست , صدام در حالیکه ملتش در زباله ها دنبال غذا میگشتند همچنان با سلاح زور و وحشت و شکنجه به حکومت خود ادامه میداد و تا سالهای دیگر هم اگر سرنگون نمیشد پا برجا بود , حاکمان ایران که وضعشان خیلی بهتر از صدام است و حتی با بدتر از این تحریمها تازه اگر اجرا شود سالهای مدید حکومت کرده و به اهدافشان در ساخت سلاح اتمی خواهند رسید و زمینه را بقول خودشان برای ظهور امام زمان شیعیان با نابودی اسراییل حاضر میکنند