۱۳۸۷ اسفند ۲۲, پنجشنبه

پرزیدنت اوباما تحریم های ایران را تمدید کرد

پرزیدنت اوباما در پیامی به کنگره ی ایالات متحده ی آمریکا اعلام کرد تحریم هایی را که از سال ۱۹۹۵ بر ایران تحمیل شده برای یک سال دیگر تمدید کرده است.

این تحریم ها بر مبنای ادعای دست داشتن ایران در تروریسم و تلاش برای دستیابی به جنگ افزار کشتار جمعی به اجرا گذاشته شده است. تمدید این تحریم ها کماکان شرکت های آمریکایی را از سرمایه گذاری در توسعه ی صنایع نفت ایران، مبادلات تجاری، و صادرات و واردات کالا با تهران، منع می کند. در صورتی که پرزیدنت اوباما دست به اقدامی نمی زد این تحریم ها منقضی می شد.
این تحریم ها تنها بخشی از مجموعه تحریم هایی است که کنگره ی آمریکا علیه ایران وضع کرده است. روسای جمهور آمریکا از زمان تصویب این تحریم موسوم به قانون تحریم ایران و لیبی یا ایلسا تا امروز با استفاده از اختیاراتی که کنگره در این تحریم ها برایشان در نظر گرفته تمامی تحریم ها را اعمال نکرده اند.
پانزدهم مارس ۱۹۹۵ بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا، طی حکمی وضعیت ملی اضطراری در برابر ایران اعلام کرد. ششم ماه مه ۱۹۹۵ تحریم های فراگیر علیه ایران به دستور رئیس جمهور وقت به اجرا گذاشته شد و ۱۹ اوت ۱۹۹۷ بیل کلینتون تحریم های پیشین را تحکیم کرد. جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین، برای ادامه ی اجرای این تحریم ها هر سال آنها را طی فرمانی تمدید می کرد. این نخستین تصمیم اجرایی پرزیدنت اوباما در برابر ایران است.
رئیس جمهور در پیام کتبی اش به کنگره که تاریخ یازدهم مارس بر آن نقش بسته می نویسد: «اقدامات و سیاست های حکومت ایران در تضاد با منافع آمریکا در منطقه قرار دارد و کماکان تهدیدی غیرمتعارف و فوق العاده را متوجه امنیت ملی، سیاست خارجی، و اقتصاد آمریکا می کند. از این رو تصمیم گرفتم وضعیت ملی اضطراری اعلام شده در برابر ایران به قوت خود باقی بماند.»
رئیس جمهور در دوران سناتوری اش با همکاری سناتور جمهوریخواه سم براونبک لایحه ای برای تشدید تحریم ایران به سنا ارائه کرده بود که مورد موافقت کل سنا قرار نگرفت.

۲ نظر:

roya گفت...

معلومه که اقدامات ایران در تضاد با منافع آمریکا در منطقه قرار دارد تهدید نابودی اسراییل همراه با کمک به حماس و حزب الله لبنان و کشتن سربازان آمریکایی در عراق با بمب های کنار جاده ای و حملات انتحاری در عراق و افغانستان , ماشالله هر چه خوبان داند این جمهوری ولایت فقیه یکجا دارد !!
اوباما جان فقط زود باش که بمب اتم در راه است .

ناشناس گفت...

ضمن ابراز تاسف از اینکه کار بجایی رسیده که ما ایرانیان حمله ارتش آمریکا یا اسراییل را به ماندن در زیر دست حاکمین خود ترجیح میدهیم به آمریکا میگویم الان که شوروی در کار نیست , دیدید که اشغال عراق و افغانستان با مقاومت خاصی روبرو نشد پس چرا نشسته اید که یک رژیم درجه 3 منافع شما و جهان را تهدید کند ؟