۱۳۸۷ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

«برقص گویی کسی تو را نمی بیند»

کنگره روز سه شنبه صحنه ی مراسم ویژه ای به مناسبت برگزاری جشن های سینت پتریک بود.
ضیافت ویژه ی نهاری به میزبانی ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به این مناسبت و به افتخار برایان کوون، نخست وزیر ایرلند، هیات همراهش و مقامات ارشد سیاسی ایرلند شمالی، برگزار شد. این نخستین بازدید کوون در مقام نخست وزیر ایرلند از کنگره ی آمریکا بود. او ماه مه گذشته با شکست برتی ایهرن، نخست وزیر پیشین، رهبری ایرلند را در دست گرفت. کوون پیشتر وزیر خارجه و دارایی ایرلند بود و در بحران جهانی اقتصادی می کوشد از تجارب خود بهره بگیرد. از پرزیدنت اوباما برای شرکت در این مراسم دعوت شده بود. پرزیدنت براک اوباما نه تنها نخستین رهبر آفریقایی تبار آمریکاست که پدری اهل کنیا داشت بلکه نخستین رهبر آمریکایی آفریقایی ایرلندی تبار آمریکا نیز محسوب می شود زیرا مادرش تبار ایرلندی داشت. از این رو جشن بزرگداشت سینت پتریک، رهبر معنوی ایرلندی ها که بخشی از عمر خود را در تبعید گذراند، برای رئیس جمهور آمریکا معنی خاصی دارد.
سابقه ی برگزاری جشن های سینت پتریک در کنگره به دوران ریاست تیپ اونیل بر مجلس نمایندگان و ریاست جمهوری رانلد ریگن بازمی گردد. ننسی پلوسی در ابتدای این ضیافت که در بخش هایی با اجرای موسیقی فلکوریک ایرلندی همراه بود ضمن یادآوری تبار ایتالیایی خودش گفت گرچه من نمی توانم چون رئیس جمهور ادعای ایرلندی بودن کنم اما، نوه هایم تبار ایرلندی دارند. پلوسی سپس از ارادتش به بزرگان ایرلندی تبار تاریخ آمریکا سخن گفت و از جمله به جای خالی سناتور ادوارد کندی که با سرطان دست و پنجه نرم می کند اشاره کرد. پلوسی با یادآوری مهاجرت ایرلندی ها به آمریکا گفت امروز نزدیک به چهل میلیون تن در آمریکا ادعا می کنند تبار ایرلندی دارند و شماری از آنها از جمله فرماندار مریلند در این اتاق نشسته اند.
رئیس مجلس سپس با نقل این گفته ی معروف برای هر دو ملت ایرلند و آمریکا آرزو کرد در بهشت روی زمین در صلح و صفا زندگی کنند.
«برقص گویی کسی ترا نمی بیند، عشق بورز چنان که هرگز عاشق نبوده ای، آواز بخوان گویی هیچ کس صدای ترا نمی شنود، و زندگی کن چنان که بهشت بر روی زمین است.»

هیچ نظری موجود نیست: