۱۳۸۷ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

ارتش آمریکا از ایران برای رساندن تجهیزات به افغانستان استفاده نمی کند

کنگره ی ایالات متحده آمریکا امروز صحنه ی حضور گروهی از بلندپایه ترین فرماندهان ارتش آمریکا بود. فرماندهان مراکز چندگانه ی نیروهای آمریکا در نقاط مختلف جهان امروز ارزیابی خود را از آخرین تحولات امنیتی در جهان، میزان آمادگی نیروهای آمریکا و چالش های پیش رو در اختیار قانونگزاران در کمیته ی نیروهای مسلح سنا و مجلس نمایندگان گذاشتند. نقش ایران در منطقه از مسائل مورد گفتگو بود.
طیف گسترده ای از مسائل از خطر تروریسم و افراط گرایی در افغانستان تا خشونت و قاچاق مواد مخدر در آمریکای مرکزی و جنوبی، و سپر دفاع موشکی آمریکا، در نشست امروز مورد گفتگو قرار گرفت.
افزایش حضور نظامی آمریکا در افغانستان و چشم انداز همکاری کشورهای منطقه برای یافتن یک راه جدید انتقال تجهیزات و نیرو به افغانستان یکی از موضوعات مورد نظر سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنا، و سناتور جان مک کین، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته، بود. نظامیان حاضر در نشست امروز دریاسالار جیمز استاوریدیس، رهبر فرماندهی جنوبی نیروهای آمریکا؛ ژنرال ویکتور رنوارت، رهبر فرماندهی شمالی نیروهای آمریکا؛ ژنرال ویلیام وارد، رهبر فرماندهی آفریقای نیروهای آمریکا؛ و ژنرال دانکن مک نب، رهبر فرماندهی ترابری نیروهای آمریکا؛ بودند.
برآوردها حاکی از آن است که با اعزام هفده هزار نیروی جدید به افغانستان نیازهای پیشتیبانی نیروهای آمریکا در آن کشور حدود پنجاه درصد افزایش خواهد یافت.
فشارهای سیاسی و امنیتی و محدود شدن انتقال تجهیزات روزانه از گذرگاه حیاتی تنگه ی خیبر در پاکستان در اثر حملات طالبان و القاعده، و مخالفت دولت قرقیزستان با ادامه ی استفاده ی نیروهای آمریکا از پایگاه مناس به عنوان گلوگاه حیاتی پیشتیبانی، نگرانی ای بود که سناتور لوین با ژنرال دانکن مک نب، رهبر فرماندهی ترابری نیروهای آمریکا، در میان گذاشت. سناتور لوین از ژنرال مک نب درباره ی تلاش ها برای یافتن یک راه جایگزین و احتمال درنظر گرفتن ایران به عنوان یک راه زمینی گذر به افغانستان در میان متحدان آمریکا در ناتو سوال کرد.
ژنرال مک نب گفت از کشورهای منطقه خواسته شده در صورت امکان آمادگی خود را برای مشارکت در آینده ی افغانستان اعلام کنند و کشورهای متعددی ابراز تمایل کرده اند. فرمانده ی کل ترابری نیروهای آمریکا گفت مسکو همکاری نسبی نشان داده و ازبکستان گفته است کمک خواهد کرد. اما، او صراحتا اشاره ای به اعلام آمادگی ایران نکرد.
موضوع بار دیگر در پرسش و پاسخ سناتور دموکرات جیمز وب با ژنرال مک نب مطرح شد. سناتور وب به گزارش هایی اشاره کرد که کشورهای عضو ناتو ایران را به عنوان یک آلترناتیو در انتقال تجهیزات به افغانستان دارند. ژنرال نب که چند روز پیش در دفتر سناتور وب در این باره با او صحبت کرده بود گفت بر اساس تمام دلایلی که با شما در میان گذاشتم به هیچ وجه در اندیشه ی استفاده از مرزهای ایران برای انتقال کانتینرهای پشتیبانی ارتش آمریکا به افغانستان نیستیم.
نگرانی ها از نفوذ ایران در کشورهای آمریکای لاتین یکی دیگر از موضوعات مطرح بود.
دریاسالار جیمز استاوریدیس، رهبر فرماندهی جنوبی نیروهای آمریکا، در پرسش و پاسخی با سناتور لوین با اشاره به افتتاح شش سفارتخانه از سوی ایران در پنج سال گذشته در کشورهای آمریکای لاتین و نقش فعال ایران در حمایت از اسلامگرایان در منطقه به ادامه ی رابطه ی مستقیم حزب الله با ایران در منطقه ی مرزی برزیل، پاراگوئه و آرژانتین و منطقه ی کارائیب اشاره کرد.
دریاسالار استاوریدیس که فرماندهی نیروهای آمریکا در آمریکای جنوبی را برعهده دارد در پاسخ به سناتور لوین بر نقش ایران از طریق حزب الله در قاچاق مواد مخدر در کلمبیا مهر تائید زد.
دریاسالار استاوریدیس همچنین ابراز خوش بینی کرد تلاش های آمریکا و مکزیک به کاهش خشونت های بی سابقه ی ناشی از فعالیت شبکه های قاچاق مواد مخدر در مناطق مرزی آمریکا و مکزیک منجر شود.
نگرانی از نقش هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، در منطقه از جمله مسائل مطرح بود اما، در جلسه این اتفاق نظر وجود داشت که پیروزی چپگرایان منتقد چاوز در انتخابات السالوادور نویدبخش تحولات جدیدی در منطقه است.
ژنرال ویکتور رنوارت، رهبر فرماندهی شمالی نیروهای آمریکا، نسبت به همکاری روسیه در طرح سپر دفاع موشکی و تقویت همکاری های نظامی با مسکو ابراز خوش بینی کرد و به قانونگزاران اطمینان داد اگر موشک بالستیکی از کره ی شمالی به سوی آمریکا پرتاب شود پیش از رسیدن به خاک آمریکا در فضا نابود خواهد شد.
ژنرال ویلیام وارد، رهبر فرماندهی آفریقای نیروهای آمریکا، فرماندهی جدید آمریکا در منطقه، نسبت به افزایش خطر گروههای مرتبط با القاعده در غرب آفریقا، به اعضای کنگره هشدار داد.
ژنرال کوین چیلتن، رهبر فرماندهی نیروهای استراتژیک آمریکا، در نشست دیگری در کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان حضور داشت.

۲ نظر:

siavash گفت...

سیامک فکر میکنی دلایلی که ژنرال مک نب یه سناتور وب گفته چی می تونه باشه؟(با توجه به این که این محموله ها تسلیحاتی نیست)
ایران در مقابلش باج خواهی میکنه؟ فکر میکنم که نیو یورک تایمز گزارش داده بود که پنتاگون برای متحدانش که با ایران روابط دارند این راه را بررسی میکنه؟

سيامک دهقانپور گفت...

بنظر می رسد برخلاف تصور رهبران ایران دولت اوباما به جمهوری اسلامی باج نخواهد داد. دولت احمدی نژاد تلاش می کند نشان دهد برای تامین امنیت و حفظ نفوذش نیازی به آمریکا ندارد بلکه این آمریکاست که به ایران نیازمند است. در این که هر دو کشور به هم نیاز دارند بعید می دانم کسی تردید داشته باشد اما، باید دید این نگاه تکبرآمیز ایران تا چه حد ریشه دار و واقعی است. ایران اگر به لجاجت با آمریکا ادامه بدهد راه موفقیتش را خودش با دست خودش روز به روز تنگتر می کند. امروز با انتقال گاز ایران به اروپا مخالفت می شود فردا خط لوله ی گاز به پاکستان و هند گرفتاری ایجاد می کند. پس فردا واردات بنزین ...
ژنرال مک نب دوبار تاکید کرد ما به هیچ وجه از ایران برای لجستیک کمک نمی گیریم. با شناختی که از سناتور وب دارم و می دانم مدتهاست در پی گفتگو با ایران است برایم جالب بود که مساله را با وجودی که در جلسه ی خصوصی با ژنرال مک نب مطرح شده بود دوبار در نشست علنی کمیته تکرار کرد تا برای همه قضیه روشن شود.
آمریکا برای پایگاه قرقیزستان سالی حدود ۶۴ میلیون دلار به بیشکک اجاره می داد بعید می دانم ایران با چنین پول هایی رضایت به همکاری بدهد و تصور نمی کنم آمریکا هم قصد داشته باشد خیلی سر کیسه را شل کند. پیشاپیش ازبکستان اعلام آمادگی کرده است.