۱۳۸۷ اسفند ۲۰, سه‌شنبه

سنای آمریکا و «کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان»

پیمانی که سی سال پیش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تکمیل و تصویب شد اینک بیش از هر زمان دیگری امکان اجرایی شدن در آمریکا را یافته است. «کنوانسیون منع هر گونه تبعیض علیه زنان» از سال ۱۹۷۹ به این سو به امضای بسیاری از کشورهای جهان درآمده است و ۱۸۵ کشور آن را به اجرا گذاشته اند اما، هشت کشور هنوز به این مهم اقدام نکرده اند. آمریکا این پیمان را هفدهم ژوئیه ی ۱۹۸۰ امضا کرد اما، هنوز به اجرا نگذاشته است. کنوانسیون برای اجرا نیازمند تصویب مجلس سنا است.

کشورهایی هم هستند که «کنوانسیون منع هر گونه تبعیض علیه زنان» را حتی امضا نکرده اند. ایران، سودان، سومالی، و قطر از آن جمله اند.

سناتور دموکرات باربارا باکسر، رئیس کمیته ی فرعی مسول رسیدگی به امور زنان در سنای آمریکا، امیدوارست با توجه به اکثریت دموکرات ها در سنا امسال بتواند با جلب حمایت چند جمهوریخواه میانه رو ۶۷ رای لازم برای به اجرا گذاشتن این پیمان را پس از سالها بدست آورده و آن را عملی کند. باکسر می گوید: «ما به اندازه ی کافی صبر کرده ایم... با گذشت این همه سال هیچ عذری برای عدم اجرای این کنوانسیون حیاتی و افکندن نور بر حقوق زنان در سراسر جهان پذیرفته نیست... شرم آور است که آمریکا در ردیف کشورهایی چون ایران، سودان و سومالی قرار بگیرد.»

مخالفان این کنوانسیون در سنای آمریکا معتقدند به اجرا گذاشتن آن می تواند به قانونی شدن فحشا، افزایش دخالت دولت در زندگی خانوادگی مردم، و رفع محدودیت های باقیمانده ی سر راه سقط جنین، بیانجامد. منتقدین همچنین ارزش پیوستن به کنوانسیونی را که از سوی کشورهایی چون عربستان سعودی به تصویب رسیده زیر سوال می برند. به باور آنها در کشوری که زنان حق رای و رانندگی ندارند چنین پیمان بین المللی به رفتار رژیم در نقض آشکار حقوق زنان مشروعیت می بخشد.

از سویی لیبرال ها نگرانند دموکرات ها برای کسب آرای کافی مجبور به نوعی مصالحه با جمهوریخواهان شوند که کنوانسیون را از کارکردش دور کند.

به هر شکل نگاه و امید فعالان حقوق زن در آمریکا در سال جاری به سناتور باکسر است.

هیچ نظری موجود نیست: