۱۳۸۷ اسفند ۱۴, چهارشنبه

گوردون براون: آماده ی دوباره پیوستن ایران به جامعه ی جهانی هستیم.

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، صبح امروز در برابر نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده سخنرانی جامعی ایراد کرد که طیفی از مسائل اقتصادی و سیاست خارجی را در بر می گرفت. نخست وزیر بریتانیا سخنرانی خود را با تبریک به آمریکا برای ریاست جمهوری براک اوباما آغاز کرد که به گفته ی او نویدبخش امید در جهان بوده است.
گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، در سخنرانی سی و دو دقیقه ای اش از قانونگذاران آمریکایی خواست جهان را در پس تلاش ها برای مقابله با بحران جهانی اقتصادی بسیج کنند. گوردون براون تاکید کرد اینک بیش از هر زمان دیگری جهان خواهان همکاری با آمریکا است و منافع چنین همکاری هرگز چنین فراگیر نبوده است.
جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور، برای حضور در این سخنرانی به کنگره آمده بود و در کنار ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، بر کرسی ریاست سنا تکیه زد.
گوردون براون پنجمین نخست وزیر بریتانیا است که در برابر نشست مشترک دو مجلس کنگره سخنرانی می کند و از این رو بخشی از سخنان خود را به روابط تاریخی دو کشور اختصاص داد و از خدمات سناتور ایرلندی تبار دموکرات ادوارد کندی در پیشبرد صلح ایرلند تقدیر به عمل آورد. گوردون براون همچنین موارد توفیق دو کشور در مقابله با مشکلات و تهدیدهای جهانی را بر شمرد.
نخست وزیر بریتانیا درباره ی ایران گفت ما به شکلی خستگی ناپذیر با تمام اعضای جامعه ی جهانی که آماده ی کاستن از خطر گسترش جنگ افزار هسته ای هستند همکاری خواهیم کرد و پیام مشترک ما به ایران ساده است: ما آماده ی دوباره پیوستن شما به جامعه ی جهانی هستیم. اما، نخست شما باید تهدیدهای تان را متوقف کنید و برنامه ی هسته ای خود را به تعلیق درآورید.
پیش از سخنرانی گوردون براون، سناتور جان کایل، قائم مقام رهبری جمهوریخواهان در سنا، لب به انتقاد از دولت بریتانیا گشوده و گفته بود لندن باید بیش از این در برخورد با ایران همکاری نشان دهد. سناتور کایل در گفتگویی گفت بریتانیا می تواند بیش از این در حمایت از سیاست های آمریکا در راستای ممانعت از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای مفید باشد. جان کایل از گوردون براون خواسته است روابط بانکی بریتانیا با ایران را محدودتر کند.
نخست وزیر بریتانیا در بخش دیگری از سخنرانی اش به صلح اعراب و اسرائیل اشاره کرد و گفت ما با استواری و به شکلی خستگی ناپذیر با شما به مثابه ی شریکی در صلح در خاورمیانه همکاری خواهیم کرد: برای پیشبرد راه حل ایجاد دو کشور که در پی چیزی کمتر از یک اسرائیل امن و دور از خطر در درون مرزهایش در کنار یک کشور ماندگار برای فلسطینیان نیست.
نخست وزیر بریتانیا خطاب به قانونگذاران گفت بگذارید به شما بگویم اینک رهبرانی در اروپا بر سر کار هستند که در تاریخ چنین سرسختانه حامی آمریکا نبوده اند. رهبری ای که خواهان همکاری مشترک بیشتر با همدیگر در راستای همکاری نزدیکتر با آمریکا است. گوردون براون تصریح کرد اروپای قدیم و اروپای جدیدی وجود ندارد تنها یک اروپا است که دوست شما است.
نخست وزیر بریتانیا از کنگره ی آمریکا خواست در برابر حمایتگرایی از تولید داخلی مقاومت نشان دهد و راه را برای تجارت آزاد جهانی باز بگذارد.
دیدار نخست وزیر بریتانیا از واشنگتن نخستین دیدار یک رهبر اروپایی در دوران ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما است و زمینه ساز نشست ماه آوریل گروه بیست در لندن تلقی می شود.

هیچ نظری موجود نیست: