۱۳۸۸ فروردین ۵, چهارشنبه

آیا جمهوریخواهان مانع دادن رای اعتماد به هیل می شوند؟

امروز کریستوفر هیل، سفیر پیشنهادی آمریکا در عراق، در نخستین مرحله ی کسب رای اعتماد در برابر کمیته ی روابط خارجی سنا قرار گرفت.
کریستوفر هیل پیش از پا گذاشتن به کنگره به دلیل بی تجربگی در امور خاورمیانه و عملکردش در مذاکرات شش جانبه ی خلع سلاح اتمی به عنوان مذاکره کننده ی آمریکا مورد انتقاد چند سناتور جمهوریخواه از جمله جان انزی، جان کایل، جیمز اینهاف، جان مک کین، لیندزی گراهم، و سم براونبک قرار داشت. اما، اعضای کمیته ی روابط خارجی سنا از جمله سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر از سوابق دیپلماتیک کریستوفر هیل در مذاکرات شش جانبه ی کره و مذاکرات صلح دیتون که به جنگ بوسنی پایان داد تقدیر کردند. کریستوفر هیل در توضیح دلایل توفیق خود در عراق گفت شباهت زیادی میان مجادلات بر سر مناطق کردنشین مورد مشاجره در عراق و درگیری ها بر سر زمین در بالکان و کوزوو می بیند و فساد اداری موجود در عراق را ناشی از نبود نهادهای مدنی یعنی همان مشکلاتی می داند که در آلبانی با آن دست و پنجه نرم کرده بود.
پیش از نشست امروز سناتور براونبک نشانه هایی را بروز داده بود که در زمان رای گیری در صحن سنا از اختیارات خود برای ممانعت از رای اعتماد به هیل استفاده خواهد کرد.
سناتور کری امروز چنین اقدامی را بسیار غیرسازنده توصیف کرد و گفت به تعویق انداختن رای گیری به پس از تعطیلات بهاره ی کنگره و تاخیر در آغاز به کار هیل به بی نظمی جدی در عراق منجر می شود. رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا گفت از تمام اختیاراتش برای تائید سریع کریستوفر هیل استفاده خواهد کرد.
درباره ی نگاه هیل به نقش ایران در عراق چندین بار از او سوال شد.
سناتور کری ابراز امیدواری کرد کریستوفر هیل مذاکرات با ایران بر سر عراق را که پس از سه دور متوقف شد دوباره از سر بگیرد.
سفیر پیشنهادی آمریکا در عراق گفت سیاست ایران در دولت اوباما در حال بررسی است اما، تاکید کرد از ادامه ی رویکرد رایان کراکر، سفیر کنونی آمریکا در عراق، در مذاکرات با ایران استقبال می کند. کریستوفر هیل افزود عراقیان نسبت به نفوذ ایران در عراق نگرانند و ما نیز در این نگرانی با آنها هم نظریم.

۴ نظر:

roya گفت...

سیامک این یارو هیل همونی نبود که یک بار نوشتی جنگ بر سر هیل در کاپیتول هیل ?

roya گفت...

اگر همونه مگه استعفا نداده بود ؟ باز از کجا سر و کلش پیدا شد مرتیکه حزب الهی !

سيامک دهقانپور گفت...

خودشه. نه استعفا نداد. اون چز فریمن بود که قرار بود مدیر شورای اطلاعات ملی شود که انصراف داد. کریستوفر هیل امیدوارست سفیر آمریکا در عراق شود.

Nooshin گفت...

منم یه سوال دارم امروز تو اخباری که الهام یا الناز خوند همینو میگفتن که گفته مشکل اصلی عراق مربوط به همسایش ایرانه ؟ اگه همین بوده باز جای امیدواری هست که اوباما داره چشمش به واقعیت جمهوری اسلامی باز میشه . اگرم یکی دیگست که باعث تاسفه .