۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

قطعنامه ی بزرگداشت نوروز در کنگره ی آمریکا

یک عضو دموکرات کنگره ی آمریکا در اقدامی بی سابقه قطعنامه ای را به مناسبت فرا رسیدن نوروز و سال نو به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه می کند. مایکل هوندا، قانونگزار ژاپنی تبار مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا، در قطعنامه ی خود ضمن برشمردن ارزش های تاریخی و فرهنگی نوروز از دستاوردهای آمریکاییان ایرانی تبار و مشارکت و نقش آن ها در جامعه ی آمریکا تقدیر به عمل آورده و برای ایرانیان در هر کجای جهان بویژه در خاک ایران سالی توام با کامیابی را آرزو می کند.

در متن قطعنامه آمده است:
« نوروز آغاز سال نو ایرانیان است که سابقه ی آن در ایران باستان به بیش از سه هزار سال پیش بازمی گردد... نوروز به معنی روز نو در نقطه ی اعتدال بهاری و برابری شب و روز در بهار رخ می دهد و با فرارسیدن بهار همزمان است... نوروز نماد زمان تجدید و امید است... نوروز توسط حدود ۳۰۰ میلیون تن در ایران و دیگر نقاط جهان از جمله آمریکا، آسیای مرکزی، قفقاز، شبه جزیره ی کریمه، و منطقه ی بالکان جشن گرفته می شود... بیش از یک میلیون آمریکایی ایرانی تبار با تعلقات مذهبی گوناگون از بهایی، زرتشتی، مسیحی، مسلمان، یهودی، و دیگر گرایش های غیرمذهبی نوروز را جشن می گیرند... نوروز تجسم این سنت است که پندار، گفتار و کردار افراد باید همواره نیک باشد و شفقت به دور از تعلقات قومی و مذهبی شامل حال تمام همنوعان شود... فرهنگ ایالات متحده ی آمریکا چون یک دیگ آشپزی تمام قومیت ها و مذاهب را در خود حل و جذب می کند و نوروز بر غنای این فرهنگ افزوده و با اصول اساسی آمریکا مبنی بر صلح و کامیابی برای همگان تطابق دارد... ۵۳۹ سال پیش از میلاد مسیح کوروش کبیر یکی از اصول اولیه ی حقوق بشر را با از میان برداشتن برده داری و احترام به آزادی مذهب پایه گذاری کرد و این شاخصه در تاریخ ایران تاثیری چشمگیر بر احترام به حقوق بشر داشته است؛ امری که آمریکاییان ایرانی تبار تا کنون حفظش کرده اند... نوروز یادآور مشارکت ارزشمند و پایای آمریکاییان ایرانی تبار در ساختار اجتماعی و اقتصادی آمریکاست... آمریکاییان ایرانی تبار کماکان در تمام بخش های زندگی عمومی در آمریکا از جمله در پست های دولتی و نظامی مشارکت دارند و می کوشند قانون اساسی آمریکا را به اجرا گذاشته و از تمام مردم آمریکا حفاظت کنند... آمریکاییان ایرانی تبار مردمانی پرطراوت، صلح جو، و مقید به قانون، هستند که مذاهب گوناگونی دارند و ... به زیبایی پرده ی منقوش گوناگونی جامعه ی آمریکا می افزایند... از این رو مجلس نمایندگان آمریکا با برسمیت شناختن اهمیت تاریخی و فرهنگی نوروز همزمان با برگزاری نوروز از مشارکت آمریکاییان ایرانی تبار در جامعه ی آمریکا قدردانی کرده و برای آمریکاییان ایرانی تبار، مردم ایران، و تمام آنهایی که نوروز را جشن می گیرند سال نویی توام با کامیابی آرزو می کند.»
متن قطعنامه پیشاپیش امضای بیست تن از اعضای کنگره از جمله کیت الیسون، باب فیلنر، رائول گریهال وا، دنیس کوسینیچ، کرولاین ملونی، جیمز مورن، لیندا سنچز، هنری وکسمن، و فرنک ولف، قانونگزارانی از هر دو حزب را بر خود دارد. قطعنامه حدود ظهر امروز رسما به مجلس نمایندگان ارائه می شود. عصر امروز مصاحبه ای اختصاصی با مایکل هوندا، قانونگزار آمریکایی، خواهم داشت.

هیچ نظری موجود نیست: