۱۳۸۸ فروردین ۶, پنجشنبه

هیل: ایران مشکل واقعی عراق است

کریستوفر هیل، سفیر پیشنهادی پرزیدنت اوباما برای در دست گرفتن رهبری سفارت آمریکا در عراق، در نخستین مرحله از کسب رای اعتماد از سنا در نشستی در کمیته ی روابط خارجی گفت ایران مشکلی واقعی برای ایجاد ثبات در عراق است.
بخش عمده ای از نشست بررسی صلاحیت کریستوفر هیل به عنوان سفیر جدید آمریکا در عراق به مسولیت های پیچیده ی دیپلماتیکی اختصاص داشت که او در مسیر خروج نیروهای آمریکا از عراق با آن روبرو خواهد شد.
شمار تلفات نیروهای آمریکا در عراق از زمان حمله ی شش سال پیش بیش از نود درصد کاهش داشته و از صد و چهل و هشت در فوریه دو هزار و سه به نوزده در ماه گذشته تقیل یافته است.
قانونگذاران آمریکایی در نشستی که به بررسی صلاحیت کریستوفر هیل به عنوان سفیر جدید آمریکا در عراق اختصاص داشت تاکید داشتند بهبود اوضاع امنیتی در عراق شرایطی ایجاد کرده که مزایای مشارکت تمام همسایگان عراق در آینده ی آن کشور بسیار متفاوت از دو سال گذشته است اما، خروج نیروهای آمریکا از عراق می تواند بازگشت خشونت را در پی داشته باشد و از این رو اتخاذ یک استراتژی فراگیر منطقه ای و بین المللی بیش از پیش ضرورت دارد.
کریستوفر هیل از سوی شماری از سناتورهای جمهوریخواه به دلیل بی تجربگی در امور خاورمیانه مورد انتقاد قرار دارد اما، سی سال سوابق دیپلماتیکش در مذاکرات صلح دیتون، جنگ کوزوو، در دست داشتن رهبری سه سفارتخانه ی آمریکا از جمله کره ی جنوبی که استقرار سی هزار نیروی آمریکا در شبه جزیره ی کره را در پی شد و همچنین در چهار سال گذشته رهبری مذاکرات شش جانبه ی خلع سلاح هسته ای کره ی شمالی شرایطی ایجاد کرده است که سه سفیر پیشین آمریکا در عراق به حمایت از او برخیزند.
قانونگذاران ارشد دموکرات و جمهوریخواه در سنا از جمله سناتور جان کری و سناتور ریچارد لوگر معتقدند روابط آمریکا با عراق با خروج نیروها وارد فاز جدیدی می شود که تجربیات مذاکرات منطقه ای هیل را می طلبد.
سناتور لوگر و سناتور کری که از سالها پیش گفتگوی آمریکا با کشورهای همسایه ی عراق از جمله ایران را توصیه می کردند از کریستوفر هیل خواستند مذاکرات سه جانبه ی آمریکا با ایران بر سر عراق را از سر بگیرد.
کریستوفر هیل در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات کریستوفر داد درباره ی واکنش کشورهای همسایه به تصمیم خارج کردن نیروهای رزمی از عراق تا سال دو هزار و دوازده گفت مشکل واقعی عراق در منطقه همسایه ی دیرینش ایران است.
هیل گفت ما می خواهیم عراق در بلندمدت روابط خوبی با ایران داشته باشد اما، همانطور که عراقیان نیز باور دارند ما هم معتقدیم ایران باید به تمامیت ارضی عراق احترام بگذارد.
هفته ی گذشته یک سخنگوی ارتش آمریکا از ساقط کردن یک هواپیمای بدون سرنشین ایران در حدود نود و پنج کیلومتری بغداد در ماه گذشته خبر داد و گفت این هواپیما نزدیک به یک ساعت و بیست دقیقه درون مرز عراق در حال پرواز بود.
ایران چنین رخدادی را رد کرده است.
سناتور دموکرات راس فاینگلد از کریستوفر هیل خواست ارزیابی خودش را درباره ی مفید بودن سه دور مذاکرات سه جانبه ی رایان کراکر، سفیر پیشین آمریکا در عراق، با ایران و احتمال ادامه ی چنین مذاکراتی ارائه کند.
سفیر پیشنهادی آمریکا در عراق گفت اگر در پایان بازبینی استراتژی دولت اوباما در برابر ایران تصمیم گرفته شود که با طرفین ایرانی ملاقات کند و نقطه نظرات دولت اوباما را با آنها در میان گذاشته و نظرات آنها را هم بشنود از این مهم استقبال می کند.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، دیروز طی بازدیدی از عراق در نجف با هدف دیدار با آیت الله سیستانی روابط ایران و عراق را روابطی تاریخی و عمیق توصیف کرد و گفت مشکل آمریکا و ایران ساده یا عاطفی نیست که با تبریک گفتن حل شود. لاریجانی گفت ما نه می خواهیم خیلی سخت بگیریم نه خیلی آسان.
کریستوفر هیل برای قانونگذاران آمریکایی تصریح کرد عراقیان نگران نفوذ ایران در کشورشان هستند و ما نیز در این نگرانی با آن ها هم نظریم.کریستوفر هیل در نشست دیروز تلاش کرد توضیحاتی برای رفع نگرانی سناتورهای جمهوریخواه منتقدش ارائه کند اما، روشن نیست این توضیحات قانع کننده بوده است یا نه. شماری از جمهوریخواهان از پرزیدنت اوباما خواسته اند معرفی هیل را پس بگیرد. البته دموکرات ها از آرای کافی برای دادن رای اعتماد به کریستوفر هیل برخوردارند اما، جمهوریخواهان می توانند رای اعتماد را به تاخیر بیاندازند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

درک این نکته که مشکلات عراق ناشی از دخالت های جمهوری اسلامیست نشان بینش صحیح و محاسبه دقیق مسائل عراقست, جمهوری اسلامی لحظه ای از مداخله برای شکست آمریکا در عراق بازنایستاده است. چرا که اگر عراق الگوی یک حکومت دمکراتیک میشد پایان عمر رژیم فرا میرسید. چرا که مردم ایران فاصله خود و آزادی را فقط یک تار مو میدیدند درمینوردیدند .
آرش از تورنتو

ناشناس گفت...

میشد تصور اینرا بکنید که مردم عراق بعد از قریب سی سال بمحض احساس آزادی ناشی از فروپاشی ارکان رژیم بعث ظرف چند دقیقه با بپایین کشیدن مجسمه صدام در میدان مرکزی سالها نفرت انباشته خود را نشان دادند , و با این منظره لرزه بر اندام رژیم ولایت فقیه انداختند , که با عث شد از همان لحظه تمام دستگاه رژیم جمهوری اسلامی برای بشکست کشاندن آرمان دمکراسی مردم عراق و بی اعتبار کردن آمریکا بکار بیفتد. سفیر آمریکا هر که باشد باید مسئله دخالتها و بحران آفرینی رژیم ایران را در الویت کاری خود قرار دهد .