۱۳۸۷ اسفند ۱۳, سه‌شنبه

کمک های اقتصادی و امنیتی آمریکا به خاورمیانه

هیلری کلینتون، وزیر امور خارجه، در نشست شرم الشیخ از تعهد واشنگتن به پرداخت یک کمک نهصد میلیون دلاری برای دولت خودگردان فلسطینی و بازسازی غزه خبر داد. این کمک پیش از پرداخت باید مورد تائید کنگره قرار بگیرد.
سی و دو سناتور ارشد شامل روسای کمیته های اطلاعات و نیروهای مسلح طی نامه ای مشترک حمایت کامل خود را از تلاش های وزیر خارجه برای نمایش رهبری قدرتمند آمریکا در منطقه، تلاش برای پیشبرد صلح خاورمیانه، و بازسازی غزه اعلام کرده اند. هشت سناتور جمهوریخواه از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.
اما، مقامات ارشد امور خارجی در مجلس نمایندگان نسبت به پرداخت نهصد میلیون دلار کمک مالی عمیقا ابراز نگرانی کرده اند.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، طی نامه ای که به امضای بیست و هفت تن از قانونگذاران رسیده است به پرزیدنت اوباما نوشته است: در دوران چالش های جدی اقتصادی کشور پرداخت سیصد میلیون دلار از این کمک نهصد میلیون دلاری برای بازسازی غزه درشرایطی که حماس آغازگر جنگ بوده است و نهایتا تقسیم کننده ی این کمک ها خواهد بود مایه ی نگرانی است. این قانونگذار متنفذ جمهوریخواه درباره ی پرداخت ششصد میلیون دلار دیگر کمک به دولت محمود عباس می گوید این امر در واقع یعنی این که از مالیات دهنده ی آمریکایی بخواهیم میلیون ها دلار در اختیار دولتی قرار دهد که نشان داده یا ناتوان یا بی تمایل به مبارزه با ستیزه جویان است.
در طرح بودجه ی معوقه ی سال مالی جاری یک کمک دو میلیارد و چهارصد میلیون دلاری برای عمل به تفاهمنامه ی امنیتی ده ساله ی میان آمریکا و اسرائیل تخصیص داده شده است. این غیر از کمک صد و هفتاد میلیون دلاری اضطراری است. یک میلیارد و پانصد میلیون دلار کمک امنیتی و اقتصادی به مصر و حدود پانصد میلیون دلار کمک های مشابه به اردن نیز در این لایحه ی بودجه در نظر گرفته شده است.

هیچ نظری موجود نیست: