۱۳۸۷ اسفند ۱۷, شنبه

حمایت از اهداف روز جهانی زن در کنگره

کنگره ی آمریکا این هفته به مناسبت روز جهانی زن قطعنامه ای را به رای می گذارد که توسط خانم جین شکوسکی، قانونگذار هم ایالتی پرزیدنت اوباما از شیکاگو در ایلینوی، تهیه و تنظیم شده است. این قطعنامه نمایش اهمیت مسائل زنان برای قانونگذاران آمریکایی است.
در قطعنامه آمده است:
«سه میلیارد زن ۵۱ درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند و عیلرغم چالش ها و مسولیت های خانوادگی در سالهای اخیر به پیشرفت های چشمگیری دست یافته اند.
آخرین نمونه های آن انتخاب یوهانا سیگوردارتودیر به عنوان نخستین بانوی نخست وزیر ایسلند در سال ۲۰۰۹؛ ننسی پلوسی در سال ۲۰۰۷ به عنوان نخستین بانوی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا؛ میشله باشلت در سال ۲۰۰۶ به عنوان نخستین بانوی رئیس جمهور شیلی؛ الن جانسن سرلیف در همان سال به عنوان نخستین بانوی رئیس جمهور لیبریه و سراسر قاره ی آفریقا؛ و آنگلا مرکل در سال ۲۰۰۵ به عنوان نخستین بانوی صدراعظم آلمان؛ مرکل همچنین به عنوان دومین زن تاریخ ریاست اجلاس سال ۲۰۰۷ گروه هشت را برعهده داشت.»
این پیشرفت ها ساده بدست نیامده اند اما، زنان هنوز دیوار بلندی را در برابر دارند.
قطعنامه ی کنگره عنوان می کند:
«زنان در سطح جهان بطور متوسط در مشاغل دولتی حضوری متناسب جمعیت شان ندارند و تنها هشت درصد پست های وزراتی در دست آنها است. بطور متوسط کمتر از ده درصد کرسی های پارلمانی جهان در اختیار زنان قرار دارد با این استثنا که در آسیای شرقی زنان بین هیجده تا نوزده درصد کرسی های پارلمانی را در اختیار دارند. 
دو سوم ساعات کار جهان را زنان انجام می دهند و نیمی از مواد غذایی در جهان بدست زنان تولید می شود اما، تنها یک درصد درآمد جهان نصیب آنان می شود و کمتر از یک درصد املاک و مستغلات جهان در اختیار زنان است. 
زنان همچنین هشتاد درصد وام گیرندگان جزء در جهان را تشکیل می دهند. ۷۵ درصد از ۲۸ هزار مورد وام پرداختی آمریکا برای راه اندازی مشاغل کوچک در افغانستان در اختیار زنان قرار گرفته است. 
به گزارش آژانس توسعه ی ایالات متحده ی آمریکا دو سوم ۸۷۶ میلیون بی سواد در سراسر جهان زن و دو سوم ۱۲۵ میلیون کودکی که از رفتن به مدرسه محروم اند دختر هستند. همچنین شمار دخترانی که تحصیلات مدرسه ای را تمام می کنند کمتر از پسران است.
مدیران زنی که طی سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ در آمریکا فعالیت داشتند ده درصد از همتایان مردانش کمتر دستمزد دریافت می کردند.»
پرزیدنت براک اوباما دو هفته پیش مصوبه ای را که کنگره برای برابری دستمزد زنان به تصویب رساند با امضای خود به قانون بدل کرد.
در قطعنامه آمده است:
«سالانه نیم میلیون زن در حین زایمان و دوران بارداری جان خود را از دست می دهند.
خشونت خانگی بیش از سرطان، مالاریا، تصادفات رانندگی و جنگ باعث مرگ و از کارافتادگی زنان میان ۱۵ تا ۴۴ سال می شود. از هر سه زن یا دختر یکی در طول زندگی اش مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
۱۳۰ میلیون دختر و زن در سراسر جهان ختنه شده اند و ده هزار تن در خطر چنین عملی در آمریکا قرار دارند.
نیمی از مبتلایان به ویروس اچ آی وی زن هستند و خطر ابتلای زنان به ایدز بیش از مردان است.
۷۰ تا ۸۵ درصد از حدود ۲۷ میلیون پناهجو در سراسر جهان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.
به گزارش مرکز تحقیق کنگره ی آمریکا سالانه ۱ تا ۲ میلیون زن و کودک قربانی شبکه های قاچاق انسان برای فحشا و کار اجباری می شوند که از این میزان سالی ۵۰ هزار تن بطور غیرقانونی از آمریکا سر درمی آورند.»
قطعنامه ی کنگره جهان را به همبستگی در راه برداشتن موانع سد راه پیشرفت زنان در سراسر جهان دعوت می کند و خواستار توجه پرزیدنت اوباما به الویت های زنان است.

۴ نظر:

Nooshin گفت...

راستی یکبار یک قانونی را در یکی از مصاحبه ای شیرین عبادی خوندم که میگفت اگه 50 تا زن ویک مرد شاهد در مورد صحنه تجاوزی , زنان شهادت دال بر وقوع بدهند هر چند که همه دکترای داشته باشند و آن یک مرد هر چند بیسواد شهادت دال بر عدم وقوع آن بدهد , شهادت آن مرد پذیرفته است ( لابد چون زنها ناقص العقلند و اگر دکترای تخصصی پزشکی و اتمی هم داشته باشند آن نقص باقیست !! و آن مرد همیشه کاملتر است حتی اگر سواد خواندن و نوشتن هم نداشته باشد !!)واقعا از شیرین عبادی که ما از چنین قوانین ابلهاانه ای در جمهوری اسلامی آگاه میکند متشکرم.

سرکار خانم زندی گفت...

بله اینها همان قوانین باصطلاح الهی است که میگفتند بگذارید قوانین را از قرآن بگیریم چون آنرا خدا وضع میکند ولی قوانین بشری چون خود بشر محدود زمان و مکان است قوانینش هم از عقل محدود او بهره میگیرد, واقعا عجب قوانین فوق بشری پیشرفته و مدرن و عادلانه هستند !!
البته اینچنین قوانینی حاصل تراوشات فکری یک یا چند آخوند مدعی عالم بودن به همه علوم دنیاست !!
در واقع منظور آخوندا از فوق بشر خودشون هستند .

arash گفت...

واقعا باعث تاسفه که همچین قوانینی داریم من نمیدونستم.
ممنون از اطلاع رسانی شما و ممنون از آقای دهقانپور خبرنگار با کلاس خوشتیپ .

arash گفت...

ممنون آقای دهقانپور عزیز از زحماتی که برای وبلاگ میکشید اگه کار گرافیکی خواستید مجانا و با کمال افتخار براتون انجام میدم چه فیلم باشه و چه عکس, چون دیدم به گرافیک علاقه دارید گفتم یکی از سایتای خودم بهتون معرفی کنم لینک ها و چیزهای جالبی از نظر خودم گذاشتم تا نظر شما چی باشه ممنون میشم قدم رنجه فرمایید یه سری بزنید
http://graphicdesignworld.synthasite.com/
.