۱۳۸۷ اسفند ۲۱, چهارشنبه

دنیس بلیر: اسرائیل برداشت متفاوتی از برنامه هسته ای ایران دارد

سنای ایالات متحده ی آمریکا پس از یک کشاکش سیاسی طولانی لایحه ی بودجه ی چهارصد و ده میلیارد دلاری معوقه ی سال مالی جاری را به تصویب رساند. رهبری دموکرات ها در سنا که هفته ی گذشته در پی مخالفت شماری از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه با مفادی از لایحه در تصویب بودجه ناکام مانده بود برای کاهش نگرانی قانونگذاران به آنها اطمینان داد این بودجه به تغییری عمده در سیاست خارجی آمریکا در برابر کوبا و ایران منجر نخواهد شد.
همزمان با مباحثات بر سر تصویب لایحه ی بودجه در سنا؛ دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در نشستی در کنگره به قانونگذاران گفت ایران مواد لازم و اورانیوم با درصد تغلیظ برای ساختن جنگ افزار هسته ای در اختیار ندارد و رهبران ایران هنوز تصمیم نگرفته اند این گزینه را دنبال کنند.
بودجه با شصت و دو رای موافق در برابر سی و پنج رای مخالف به تصویب رسید. سه دموکرات از جمله سناتور اون بای رای منفی دادند اما، پیوستن هشت جمهوریخواه به صف موافقان راه را برای تصویب لایحه هموار کرد.
برای جلب رای قانونگذاران کوبایی تبار سنای آمریکا که مخالف حذف محدودهایت مسافرتی و تجارتی با کوبا بودند؛ تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری دولت پرزیدنت اوباما، مجبور شد طی دو نامه به قانونگذاران اطمینان دهد مفاد این بودجه مبنایی برای یک تغییر اساسی در سیاست واشنگتن در برابر هاوانا قرار نخواهد گرفت.
رهبری دموکرات ها در سنا تمامی متمم های جمهوریخواهان از جمله متممی را که خواهان تشدید تحریم ایران در بخش انرژی و فرآورده های نفتی بود متوقف کردند. شماری از قانونگذاران دموکرات خواستار روشن شدن سیاست دولت اوباما در برابر ایران بودند.
فشار همین دموکرات ها و پیوستن آنها به جمهوریخواهان باعث شد چارلز یا چز فریمن، رئیس پیشنهادی شورای اطلاعات ملی، ساعتی پس از حضور دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی، در کنگره از کاندیداتوری خود انصراف دهد. انصراف فریمن علیرغم حمایت بلیر رخ داد. قانونگذاران حامی اسرائیل در کنگره فریمن را فردی کم تجربه در امور اطلاعاتی عنوان کرده و او را برای موضع گیری های تند علیه حمایت های آمریکا از دولت اسرائیل مورد انتقاد شدید قرار دادند. مسولیت عمده ی رئیس شورای اطلاعات ملی تهیه ی ارزیابی های اطلاعات ملی است.
فریمن طی سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۴ مدیرکل امور امنیت بین الملل وزارت دفاع آمریکا و در دوران جنگ اول خلیج فارس سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود. او در دهه ی هشتاد در چین یک دیپلمات ارشد بود. فریمن در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ عضو هیات مشاوران شرکت ملی نفت ساحلی چین بود. سخنگوی اطلاعات ملی پیش از نشست دیروز در کنگره گفته بود فریمن در عقد قراردادهای شرکت ملی نفت ساحلی چین در بخش انرژی ایران نقشی نداشته است. نام فریمن در میان اعضای هیات مدیره ی شورای آمریکایی ها و ایرانیان، شورایی فعال در عادی سازی روابط تهران و واشنگتن، به چشم می خورد.
سناتور جوزف لیبرمن، از حامیان سرسخت اسرائیل، از جمله منتقدان فریمن در نشست دیروز بود در حالی سناتور دموکرات جیم وب دیروز در جلسه گفت خطری که سازمان های اطلاعاتی آمریکا را تهدید کرده کمبود دیدگاههای واگرا بوده است؛ امری که پیش از جنگ عراق در بخش اطلاعات آمریکا مشهود بود.
دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی، در نشست دیروز در کنگره از اختلاف ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا با اسرائیل درباره ی زمان دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای خبر داد.
دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در پاسخ به پرسش سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنا، گفت: « ایران اورانیوم غنی شده ی برای مصارف نظامی و ساخت کلاهک هسته ای و بمب اتم تولید نکرده و تصمیم به چنین امری هم نگرفته است.»
اظهارات مدیر اطلاعات ملی در نشست صبح سه شنبه با قانونگذاران مسول امور نظامی در تضاد با ارزیابی سازمان های اطلاعاتی اسرائیل قرار دارد که مدعی اند ایران از آستانه ی تکنولوژیک تولید بمب اتم عبور کرده است.
بلیر در پاسخ به سناتور جمهوریخواه راجر ویکر که بر اختلاف نظر اسرائیل با ارزیابی اطلاعات ملی آمریکا انگشت می گذاشت گفت: «اسرائیلی ها نگرانی بسیار عمیق تری نسبت به ایران دارند و از نقطه نظر خود بدترین سناریوی ممکن را در رویکردشان در نظر می گیرند.» بلیر تاکید کرد: «اسرائیلی ها به همان اطلاعاتی دسترسی دارند که در اختیار آمریکا قرار دارد اما، برداشت متفاوتی از این اطلاعات دارند.»
بلیر همچنین افزود: «نهادهای اطلاعاتی امریکا نمی توانند این احتمال را رد کنند که ایران جنگ افزار هسته ای یا مواد لازم برای تولید آنرا از منابعی خارج از ایران به دست بیاورد.»
ژنرال مایکل میپلز، رئیس آژانس اطلاعات وزارت دفاع آمریکا، درباره ی نیات ایران در برنامه ی هسته ای اش به سناتور جمهوریخواه جان مک کین گفت: «تهران راه دسترسی به جنگ افزار هسته ای را به عنوان یک گزینه نبسته اما، ما معتقدیم هنوز برای قدم گذاشتن در این راه تصمیم نگرفته است.»
بلیر و میپلز باتفاق تاکید داشتند پیشرفت های موشکی ایران دلیلی بر وجود برنامه ی تولید موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته ای نیست.
در عین حال پرتاب آزمایشی موشک هوا به زمین با برد بیش از صد و ده کیلومتر و فشار تهران بر مسکو برای دریافت موشک های پیشرفته ی دفاعی نگرانی هایی را در میان قانونگذاران موجب شده است.
ژنرال میپلز گفت تهران کماکان در پی دریافت موشک های اس ای بیست است.
میپلز به سناتور بای گفت: «مخالفت روسیه با تحویل این موشک ها به ایران می تواند نشانه ای از تمایل همکاری مسکو با واشنگتن باشد و افزایش همکاری روسیه نیاز به سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان را محدود خواهد کرد.»
دنیس بلیر در عین حال هشدار داد متقاعد کردن ایران از راه های دیپلماتیک به دست کشیدن از تلاش هایش در راستای دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار اتمی دشوار خواهد بود و یافتن ترکیبی از تحریم ها و مشوق ها چالشی جدی است.
بلیر در پاسخ به سناتور دموکرات اون بای که مساله ی آسیب پذیری ایران در واردات فرآورده های نفتی چون بنزین را مطرح می کرد گفت ترجیح می دهد در این باره در یک نشست غیرعلنی صحبت کند.
در حالی که انتظار می رود همکاری ایران با آمریکا در افغانستان یکی از راههای گشودن باب مذاکرات با ایران باشد ژنرال میپلز در پاسخ به پرسش سناتور مک کین درباره ی نقش ایران در افغانستان ضمن اشاره به نفوذ اقتصادی ایران در افغانستان بویژه در هرات و همچنین یافتن نمونه هایی از تسلیحات و مهمات ایران در آن کشور نسبت به افزایش همکاری غیرقابل انتظار تهران با شبکه ی حقانی در افغانستان ابراز نگرانی کرد.
ژنرال میپلز در عین حال نسبت به صحت گزارش هایی که از همکاری ایران در انتقال محموله های نیروهای ناتو به افغانستان خبر می دهد ابراز بی اطلاعی کرد.
فردا یک کمیته ی فرعی مسول امور مالی کنگره لایحه ی جدید تحریم ایران را موسوم به «قانون سال دو هزار و نه اختیارات تحریم ایران» در دستور کار برای بررسی قرار می دهد. این لایحه مورد حمایت قانونگذاران جمهوریخواه حامی اسرائیل در کنگره قرار دارد.
پرزیدنت اوباما امروز مصوبه ی بودجه ی چهارصد و ده میلیارد دلاری را علیرغم انتقاد جمهوریخواهان نسبت به حدود هشت درصد افزایش بودجه ی بسیاری از وزارتخانه ها امضا می کند. رئیس جمهور همچنین امروز نشستی با رهبران دموکرات کمیته ی بودجه در مجلس نمایندگان و سنا دارد که هدف از آن بررسی جزئیات بودجه ی سال مالی آتی است.

۱ نظر:

Nooshin گفت...

یکجا خواندم پرزیدنت روزولت ازقبل از حمله ژاپن به پرل هاربر در جنگ جهانی دوم خبر داشت ولی چون افکار عمومی آمریکا مخالف ورود آمریکا در جنگ بر ضد هیتلر بود صبر کرد تا ژاپن با حمله به ناوگان آمریکا در هاوایی بهانه لازم را به روزولت برای ورود به جنگ و نابودی رژیم نازی و حکومت جنگ طلب ژاپن داد احساس میکنم پرل هابر امروز کشور اسراییل و نقش ژاپن را هم ایران بازی میکند و حمله هم بصورت بمب اتمی بر سر اسراییل خواهد بود .