۱۳۸۷ اسفند ۲۳, جمعه

تمدید تحریم ایران و چالش های پیش رو

پرزیدنت براک اوباما مجموعه ای از تحریم های ایالات متحده ی آمریکا را که از سال ۱۹۹۵ بر ایران تحمیل شده برای یک سال دیگر تمدید کرد. رئیس جمهوری آمریکا در پیامی به کنگره ی ایالات متحده ی آمریکا در توضیح این تصمیم می گوید تهران کماکان تهدیدی غیرمتعارف و فوق العاده را متوجه امنیت ملی، سیاست خارجی، و اقتصاد آمریکا می کند.
تمدید تحریم های مصوب کنگره از سوی پرزیدنت اوباما با تلاش هایی در مجلس نمایندگان آمریکا برای تشدید تحریم ها علیه ایران همزمان شده است. دموکرات ها معتقدند تشدید تحریم می تواند بخشی از یک استراتژی فراگیر شامل گفتگوی مستقیم با ایران باشد. این نخستین تصمیم اجرایی پرزیدنت اوباما در برابر ایران است.
در صورتی که پرزیدنت اوباما دست به اقدامی نمی زد تحریم های ایران تا دو روز دیگر، پانزدهم مارس، منقضی می شد.
این تحریم ها بر مبنای ادعای دست داشتن ایران در تروریسم و تلاش برای دستیابی به جنگ افزار کشتار جمعی به اجرا گذاشته می شود.
تحریم های تمدید شده تنها بخشی از مجموعه تحریم هایی است که کنگره ی آمریکا علیه ایران وضع کرده است. روسای جمهور آمریکا از زمان تصویب این تحریم ها موسوم به قانون تحریم ایران و لیبی یا ایلسا تا امروز با استفاده از اختیاراتی که کنگره در نظر گرفته تمامی تحریم ها را اعمال نکرده اند.
پانزدهم مارس ۱۹۹۵ بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا، طی حکمی وضعیت ملی اضطراری در برابر ایران اعلام کرد. ششم ماه مه ۱۹۹۵ تحریم های فراگیر علیه ایران به دستور رئیس جمهور وقت به اجرا گذاشته شد و ۱۹ اوت ۱۹۹۷ بیل کلینتون تحریم های قبلی را تحکیم کرد. جرج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، برای ادامه ی اجرای این تحریم ها هر سال آنها را طی فرمانی تمدید می کرد.
پرزیدنت اوباما در پیام کتبی اش به کنگره که تاریخ یازدهم مارس بر آن نقش بسته می نویسد: «اقدامات و سیاست های حکومت ایران در تضاد با منافع آمریکا در منطقه قرار دارد و کماکان تهدیدی غیرمتعارف و فوق العاده را متوجه امنیت ملی، سیاست خارجی، و اقتصاد آمریکا می کند. از این رو تصمیم گرفتم وضعیت ملی اضطراری اعلام شده در برابر ایران به قوت خود باقی بماند.»
رئیس جمهور در دوران سناتوری اش با همکاری سناتور جمهوریخواه سم براونبک لایحه ای برای تشدید تحریم ایران به سنا ارائه کرده بود که مورد موافقت کل سنا قرار نگرفت.
پروفسور اورده کیتری، استاد حقوق دانشگاه آریزونا، دیروز در نشستی در کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان که به بررسی لایحه ی جدید تحریم های ایران اختصاص داشت، با اشاره به لایحه ای کاملا مشابه لایحه ی کنونی که توسط پرزیدنت اوباما در دوران سناتوری اش در سال دو هزار و هفت در سنا ارائه شد گفت رئیس جمهور در سخنرانی اش در سنا درباره ی این لایحه گفته بود: «بر ما است راهی را برای فشار بر ایران بدون نیاز به جنگ بیابیم و به اجرا بگذاریم که نگرانی های عمیق ما نسبت به رفتار جمهوری اسلامی را به نمایش بگذارد و ما را در اعمال رهبری در این مساله یاری دهد؛ و تصویب این لایحه یکی از این راههاست.»
تمدید این تحریم ها کماکان شرکت های آمریکایی را از سرمایه گذاری در توسعه ی صنایع نفت ایران، مبادلات تجاری، و صادرات و واردات کالا با تهران، منع می کند.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، امروز در مراسم افتتاح فاز نه و ده حوزه ی گاز پارس جنوبی در عسلویه در بوشهر تحریم های بین المللی علیه ایران را خیال بچه گانه توصیف کرد و گفت برخی خیال کرده اند می توانند با اینگونه حرکات جلوی ملت ایران را بگیرند.
بنا به گزارش ها توسعه ی فاز یازده پارس جنوبی پس از پنج سال کماکان در هاله ای از ابهام قرار دارد.
احمدی نژاد امروز گفت متاسفانه برخی کشورها بر خلاف قراردادهایشان عمل کردند و تجهیزات در اختیار ایران قرار ندادند.
گزارش ها از ایران همچنین حاکی است جمهوری اسلامی برای راه اندازی پروژه های معوقه در بخش انرژی در سال جاری به بیست و چهار میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد. سقوط بهای نفت باعث شده بودجه ی وزارت نفت ایران به یک سوم تقلیل پیدا کند.
جیسون آیزکسون، مدیر امور بین الملل کمیته ی آمریکاییان یهودی، یکی از کارشناسان دعوت شده به نشست بررسی لایحه ی جدید تحریم ایران، به قانونگزاران گفت فروش نفت و گاز هشتاد درصد درآمد ایران حاصل از صادرات و حدود نیمی از بودجه ی دولت را تشکیل می دهد. آیزاکسون تاکید کرد رژیم برای توسعه ی صنایع انرژی و تامین نیازهای داخلی اش به بنزین به سرمایه گذاری خارجی وابسته است و در واقع سرمایه گذاری شرکت های خارجی است که اقتصاد ایران را سرپا نگه داشته است.
آیزاکسون به اعضای کمیته ی امور مالی مجلس نمایندگان گفت تنها تشدید تحریم ها مانع از این می شود که رهبران ایران تصمیم واشنگتن به گفتگوی مستقیم را نشانه ای از ضعف تعبیر کنند و انگیزه ی بیشتری برای پیشقدم شدن در مذاکرات داشته باشند.
توسعه ی فاز نه و ده حوزه گاز پارس جنوبی با همکاری شرکت مهندسی پیمانکاری ال جی کره ی جنوبی انجام گرفته است که قرارداد آن سال دو هزار و دو به امضا رسید. از سال دو هزار و هفت به این سو در پی شدت گرفتن تحریم های آمریکا و شورای امنیت شرکت های نفتی اروپایی با توجه به خطرات سرمایه گذاری در ایران از امضای قراردادهای جدید سرباز می زنند اما، جای خالی آنها را شرکت های آسیایی از چین پر کرده اند. کنگره و دولت اوباما تلاش می کنند پکن را در این باره تحت فشار بگذارند.
پکن دیروز نسبت به قطعنامه ای که کنگره ی آمریکا در محکومیت رفتار دولت کمونیستی چین با مساله ی تبت به تصویب رساند واکنش تندی نشان داد.
مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع قطعنامه ای را به مناسبت پنجاهمین سالگرد قیام ناموفق مردم تبت، که تبعید اجباری دالای لاما، رهبر تبتیان، توسط دولت چین را به دنبال داشت، به تصویب رساند. قطعنامه در ساعاتی به رای گذاشته شد که پکن با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی قصد جلوگیری از انجام هر گونه تظاهرات اعتراضی را در تبت داشت. کنگره همچنین هفته ی آینده قطعنامه ای را به مناسبت سی امین سالگرد روابط آمریکا با تایوان به بحث و رای می گذارد. حمایت های واشنگتن از تبت و تایوان همواره موجب آزردگی خاطر چین شده و پکن بارها تصریح کرده هیچ گونه استقلال طلبی را تحمل نمی کند. پرزیدنت اوباما همچنین دیروز طی نامه ای گروهی از مدیران و سفرای پیشنهادی دولت خود را برای کسب رای اعتماد به سنا معرفی کرد. از جمله چهره های شاخص در میان این افراد کریستوفر هیل، مدیرکل آسیای شرقی و اقیانوسیه ی وزارت خارجه و نماینده ی آمریکا در مذاکرات شش جانبه ی خلع سلاح هسته ای کره ی شمالی، است که به عنوان سفیر پیشنهادی آمریکا در عراق، معرفی شده است. همچنین کارل آیکنبری، سفیر پیشنهادی آمریکا در افغانستان؛ فیلیپ گوردون، مدیرکل پیشنهادی امور اروپا و آسیای میانه ی وزارت خارجه؛ استر بریمر، مدیرکل امور سازمان های بین المللی وزارت خارجه؛ و آلکساندر ورشباو، به عنوان مدیرکل پیشنهادی امور امنیت بین الملل وزارت دفاع، از جمله شخصیت مهم دیپلماتیک و دفاعی پیشنهادی پرزیدنت اوباما به سنای آمریکا هستند. تمام این افراد پیش از آغاز به کار باید از سنا رای اعتماد بگیرند.

۴ نظر:

roya گفت...

سیامک فکر میکنی تحریم باضافه مذاکرات ارتشبد گابی اشکنازی مفهوم نزدیک بودن برخورد نظامیه؟ با توجه به اینکه ایران اون مامور اف.بی.آی رو گروگان گرفته ؟

سيامک دهقانپور گفت...

فرستادن سلاح برای سوریه که گویا به قصد رساندن به حماس بوده؛ بازداشت رکسانا صابری و عشا مومنی؛ وضعیت مشکوک رابرت لوینسون؛ صحبت های تند آیت الله خامنه ای و احمدی نژاد در انتقاد از پرزیدنت اوباما؛ مجموعه ی خوشایندی از واکنش به رویکرد جدید پرزیدنت اوباما را نشان نمی دهد. البته درست می گویی که اسرائیلی ها اصرار داشتند پیش از مذاکره با ایران تحریم ها تحکیم شود تا ایران دچار سوتفاهم نشود.
اما، تصور نمی کنم رئیس جمهور آمریکا علاقه ای به برخورد نظامی داشته باشد. استراتژی جدید تحریم های کمرشکن در صورت عدم همکاری جمهوری اسلامی است. اگر موفق شوند در این استراتژی جدید چین و روسیه را همراه کنند ماجرا به کلی تغییر خواهد کرد.

roya گفت...

مرسی یه سوال جالب دارم که قبلا از خانم کلینتون برعکسشو پرسیده بودن و اون اینکه آیا اگر اسراییل دست به حمله پیشگیرانه بزنه آمریکا مداخله میکنه یا نه ؟
قبلا میدونم که کلینتون قبلا به عکس این سوال جواب داده بود که ایران رو نابود میکنه ولی برعکسش چطور( یعنی اگه اسراییل آغازگر باشه ) ؟ کاش اینو برام از خانم کلینتون بپزسی میشه ؟

سيامک دهقانپور گفت...

شخصیت های سیاسی معمولا علاقه ای ندارند به پرسش های فرضی یعنی چیزی که ممکن است اتفاق بیافتد پاسخ دهند. پرسش درباره ی حمله ی ایران به اسرائیل بر مبنای ادعاهای مکرر احمدی نژاد مبنی بر نابودی اسرائیل مطرح شده بود اما، من نشنیده ام هیچ مقام اسرائیلی چنین ادعایی کرده باشد. البته مقامات آمریکایی جسته و گریخته این مساله را مطرح کردند که ممکن است اسرائیل با حمله به مرکز غنی سازی نطنز شرایطی ایجاد کند که آمریکا را در برابر عمل انجام شده قرار دهد. زیرا واشنگتن خود را به دفاع از اسرائیل در برابر واکنش احتمالی ایران موظف می داند...