۱۳۸۷ اسفند ۲۴, شنبه

جنگ در هیل بر سر هیل

در کپیتول هیل، ساختمان کنگره ی آمریکا، بر سر معرفی کریستوفر هیل، به عنوان سفیر پیشنهادی آمریکا در عراق، یک جنگ سیاسی حزبی در گرفته است.

کریستوفر هیل روز پنج شنبه رسما از سوی پرزیدنت اوباما برای کسب رای اعتماد به سنا معرفی شد. او از سال ۲۰۰۵ مدیرکل امور آسیای شرقی و اقیانوسیه در وزارت خارجه ی آمریکا بوده و نمایندگی آمریکا در مذاکرات شش جانبه ی خلع سلاح هسته ای کره ی شمالی را برعهده داشت. در دوران فعالیت های او بود که کره ی شمالی به میز مذاکرات خلع سلاح باز گشت و رهبران کره به نشانه ی حسن نیت در خلع سلاح رآکتور نیروگاه یونگ بیون را در اقدامی نمادین به نشانه ی توقف برنامه ی تولید جنگ افزار هسته ای منفجر کردند. هیل در دیدارهای دو جانبه با همتای کره ای اش، کیم کای گوان، در نیویورک، پکن، ژنو، و پیونگ یانگ هر چند مرتب نیازمند هماهنگی با واشنگتن بود اما، چنان راه را برای تنش زدایی گشود که دولت جرج بوش سال گذشته از کنگره خواست با خارج کردن نام پیونگ یانگ از فهرست کشورهای حامی تروریسم موافقت کند تا راه برای عمل به توافقنامه ی خلع سلاح باز شود.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، همان موقع از منتقدان این اقدام بود و دولت بوش را به تعجیل در نرمش در برابر پیونگ یانگ متهم کرد و گفت هنوز روشن نیست چگونه می توان از روند خلع سلاح کامل کره اطمینان حاصل کرد. امروز مک کین توقف دوباره در مذاکرات با کره را تا حدودی ناشی از عملکرد ناقص هیل می داند. 
حال پرزیدنت اوباما تصمیم گرفته به هیل ماموریت جدیدی در بغداد بدهد و او را جانشین رایان کراکر کند. رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، می گوید او دیپلماتی کاملا مناسب برای کشوری است که تا اوت ۲۰۱۰ شاهد خروج نیروهای آمریکا خواهد بود.
سناتور مک کین و دو سناتور هم حزبی اش، لیندزی گراهم و سم براونبک، معتقدند هیل در مذاکرات کره شدت عمل کافی نشان نداد و آزمایش اتمی کره در سال دو هزار و شش ناشی از کوتاهی های دیپلماتیک او بوده است. این جمهوریخواهان بلندپایه هم چنین بی تجربگی هیل در امور خاورمیانه را نقطه ای منفی برای او در رهبری تلاش های دیپلماتیک آمریکا در عراق می دانند.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، که نخستین مرحله از روند تائید صلاحیت هیل باید از کمیته ی تحت نظر او عبور کند می گوید تصمیم پیونگ یانگ به خارج شدن از پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای، دست زدن به یک آزمایش اتمی، و انتقال فناوری هسته ای به سوریه، نتیجه ی اختلافات سیاسی در میان مشاوران دولت بوش بوده است. کری در بیانیه ای ضمن حمایت از کریستوفر هیل می نویسد اگر به او اختیارات کافی در مذاکرات دوجانبه داده شده بود پرزیدنت اوباما اینک میراث دار این چالش جدی در ارتباط با کره ی شمالی نبود.
سناتور کری عهد کرده است بسرعت نشست بررسی تائید صلاحیت او را برگزار کند.
سناتور دموکرات هری رید، رهبر سنا، ضمن اعلام حمایت خود از نقش کریستوفر هیل در مذاکرات با کره با اشاره به نقش او در مذاکرات دیتون که به جنگ بوسنی طی سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ پایان داد می گوید کریستوفر هیل دقیقا همان دیپلماتی است که آمریکا اینک در عراق نیاز دارد؛ جایی که بیش از استراتژی نظامی نیازمند تحرکات سیاسی و دیپلماتیک هستیم.
هیل فرزند پدری دیپلمات است و به زبان های لهستانی، آلبانیایی، مقدونیه ای، و صربی صحبت می کند. او معاون ریچارد هولبروک در مذاکرات دیتون بود. هولبروک که اینک فرستاده ی ویژه ی آمریکا به افغانستان و پاکستان است در کتاب خود از هیل به عنوان دیپلماتی برجسته تمجید می کند.
در دوران مذاکرات شش جانبه کریستوفر هیل چند بار به کنگره آمد تا قانونگزاران را در جریان پیشرفت در مذاکرات بگذارد و ضرورت بیرون آوردن نام کره ی شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریسم را برای منتقدان این رویکرد در کنگره بشکافد. در آن روزها فرصتی دست داد تا با او گفتگوی کوتاهی داشته باشم که او در عین مشغله ی بسیار به پرسش های من پاسخ داد. هیل حتی پیش از آنکه برنامه ی ملاقات خبرساز دوجانبه ی او با همتای کره ای اش در نیویورک رسما اعلام شود آن را با من در میان گذاشت. کریستوفر هیل دیپلماتی بسیار صبور در مسیر کند و عذاب آور مذاکرات دیپلماتیک است که برخورد بسیار خوبی با رسانه ها دارد.
خاطرم هست در آخرین نشستی که در کمیته ی نیروهای مسلح سنا شهادت می داد تمامی اعضا با احترام بسیار از تلاش های او تقدیر می کردند حتی سناتور جمهوریخواه سم براونبک که از منتقدین صریح الهجه ی نقض حقوق بشر و آزادی مذهب در کره ی شمالی است ضمن قدردانی از هیل از او می خواست که در مسیر مذاکرات خلع سلاح هسته ای کره ی شمالی مسائل حقوق بشر به عنوان بخشی جدی از مذاکرات مطرح شود. هیل ضمن تائید نظر سناتور براونبک تاکید داشت که این امر نیاز به زمان دارد و باید مراحل اولیه ی اعتمادسازی طی شود.
کریستوفر هیل برای کاهش تنش درخواست ملاقاتی با سناتور مک کین کرده است که در ابتدای این هفته رخ خواهد داد.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

ببینم این جنگ و جدال در کنگره با تصمیمات اوباما عادیه؟ آیا جمهوریخواهان دست بالا رو در کنگره دارند؟ و اگر جواب مثبت هست آیا قصد سنگ اندازی در تصمیمات پرزیدنت اوباما رو دارند؟ممنون میشم جواب بدید؟

سيامک دهقانپور گفت...

این اختلاف نظرها بخش جدایی ناپذیر یک دموکراسی اصولی است. کشور را رئیس جمهور به تنهایی اداره نمی کند. این حکومت مطلقه نیست که هر تصمیمی رهبر بگیرد بقیه با توجیه حفظ مصالح نظام تبعیت کنند.
از سویی جمهوریخواهان دو دوره شکست سنگین سیاسی را در انتخابات ۲۰۰۶ و ۲۰۰۸ متحمل شدند و اگر روند موجود تغییری نکند احتمال تکرار این ماجرا در سال ۲۰۱۰ نیز دور از انتظار نیست. از این رو تلاش گسترده ای در جریان است تا بتوانند نقش خود را به عنوان یک حزب فعال در اقلیت حفظ کنند. برای نمونه مخالفت یک یا چند جمهوریخواه متنفذ می تواند روند کسب رای اعتماد به یک مقام دولتی را متوقف کرده و دموکرات ها را مجبور به رفع نگرانی های آنها کند. همین اتفاق چند سال پیش به شکلی معکوس وجود داشت یعنی دموکرات ها در برابر بسیاری از تصمیم گیری های دولت جرج بوش قد علم می کردند. در واقع همین تلاش برای تعادل قدرت باعث شده معمولا دولت هایی در آمریکا موفق بوده اند که رویکردی میانه داشته اند و بیش از حد به راست یا چپ حرکت نکردند و این همان رویکردی است که پرزیدنت اوباما سرلوحه ی سیاست خود قرار داده است.

roya گفت...

هاها سیامک فهمیدی این طرفداران جمهوری اسلامی و لی وقیح و به عبارتی دشمنان آمریکا که بخش فارسی بی بی سی را در کنترل دارند خبرهای وبلاگت رو میخونند و افتادند به جون آمریکا ؟! خبر وبلاگت مبنی بر استعفای چارلز فریمن از کاندیداتوری ریاست شورای ملی اطلاعات آمریکا رو چنان با تفسیرهای وبلاگ تو گذاشتن تو صفحه اول که آدم فکر میکنه آمریکا دولت مستعمره اسراییله در صورتیکه اگه جواب تو به من رو هم میخوندن این کارو نمیکردن البته حتما خوندن ولی دوست دارن روی آمریکا لجن بپاشن ایین طرفداران ولایت ! بیخود نیست که انبارلوئی در روزنامه معلو الحال رسالت از بی بی سی بعنوان بیطرف و رسانه خوب یاد میکنه ! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ها ها ها !
http://www.bbc.co.uk/persian/world/2009/03/090315_shr_us_freeman.shtml