۱۳۸۸ فروردین ۵, چهارشنبه

انتقاد جمهوریخواهان از رویکرد اوباما در برابر ایران

گروهی از جمهوریخواهان در کنگره ی آمریکا رویکرد پرزیدنت اوباما در برابر ایران را به باد انتقاد گرفته اند. این قانونگذاران می گویند پیام نوروزی رئیس جمهور آمریکا و تمایل به نرمش در برابر رژیم جمهوری اسلامی می تواند عواقبی هولناک در پی داشته باشد.
دن برتن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید شماری از قانونگذاران در کنگره از جمله او معتقدند اگر دولت اوباما مجموعه ای جدی از شروط را قبل از مذاکره ی مستقیم با ایران در برابر رهبران جمهوری اسلامی قرار ندهد رویکرد دیپلماتیک واشنگتن در تهران به مثابه ی ضعف آمریکا ارزیابی می شود.
برتن در نشستی که به بررسی نتایج سفر خبر ساز جفری فلتمن، معاون مدیرکل وزارت خارجه ی آمریکا، به دمشق و دیدار با رهبران سوریه اختصاص داشت خطاب به فلتمن گفت واکنش آیت الله خامنه ای به پیام نوروزی پرزیدنت اوباما این نکته را تائید می کند.
اما، فلتمن گفت برداشت دیگری از واکنش رهبر جمهوری اسلامی دارد و گفتگو را نه نشانه ای از ضعف که به عنوان بخشی از ابزارهای دیپلماتیک در دست می بیند.
برتن با رد ارزیابی دیپلمات وزارت خارجه تاکید کرد این رویکرد رهبران رژیم را به ادامه ی سیاست هایشان در خاورمیانه تشویق می کند.
اما، گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی امور خارومیانه در کنگره، با یادآوری فلسفه ی جان اف کندی، رئیس جمهور فقید آمریکا، می گوید نزاکت و رفتار خوب نشانه ی ضعف نیست.
دنا روهرباکر، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی فرعی امور خاورمیانه در مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید ملاها در ایران دقیقا می دانند چه می خواهند و تنها نمایش تمایل به از سرگیری تماس با دیکتاتورها اوضاع را بهتر نمی کند بلکه ممکن است عواقب هولناکی را در پی داشته باشد.
روهرباکر تاکید کرد رئیس جمهور آمریکا در پیام نوروزی اش برای نخستین بار از مردم ایران به عنوان مردم جمهوری اسلامی ایران نام می برد و این کار نه تنها رژیم جمهوری اسلامی را مشروعیت می بخشد بلکه روحیه ی ایرانیانی را که می خواهیم متحد ما باشند تضعیف می کند.
جدال میان جمهوریخواهان و دموکرات ها در کنگره بر سر ماهیت تهدید ناشی از ایران نیست بر سر چگونگی رویکرد است.
دموکرات ها در سنا پیشاپیش می کوشند در صورت عدم همراهی تهران با نرمش دولت اوباما زمینه را برای تقویت ائتلاف جهانی در برابر ایران آماده کنند.
سناتور دموکرات بیل نلسون، رئیس کمیته ی فرعی نیروهای استراتژیک در سنا، در نشستی با حضور ژنرال جان کرادک، فرمانده ی کل ناتو، این پرسش را مطرح کرد که همکاری روسیه با آمریکا در سیستم دفاع موشکی در اروپا چه تاثیری بر ایران خواهد داشت؟
فرمانده ی ارشد ناتو گفت چنین همکاری فاکتوری مثبت در راستای به حداقل رساندن یا از بین بردن تهدید ناشی از موشک های دور برد ایران در آینده خواهد بود.
سناتور نلسون پیشنهاد کرد مسکو را نه در سایت های پرتاب موشک که در سیستم رادار و گردآوری اطلاعات شراکت داد.
ژنرال کرادک تائید کرد اگر تهدید ناشی از ایران یک موشک قاره پیمای با کلاهک هسته ای نباشد و موشکی میان برد یا با بردکوتاه باشد سیستم دفاع فعلی در اروپا می تواند آن را ساقط کند اما، یادآوری کرد که یک سایت سوم این شبکه را تکمیل می کند. کرادک پیش بینی کرد ایران ممکن است تا سال دو هزار و پانزده به موشک های قاره پیما دست یابد.
سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنا، معتقد است اگر رهبران ایران شاهد همکاری واشنگتن با مسکو در برابر تهدیدهای ناشی از جمهوری اسلامی ایران باشند شرایط ژئوپولتیک در منطقه می تواند به شکل چشمگیری متحول شود.
سناتور لوین گفت اهمیت مساله در اعتبار محل استقرار سپردفاع موشکی در برابر تهدید موشکی ایران نیست بلکه در تاثیر همکاری آمریکا و روسیه در بازداشتن آنها از دستیابی به چنین قابلیتی است.سناتور لوین گفت در یک تماس تلفنی معاون وزارت خارجه ی روسیه به او اطمینان داده است که ایران مسلح به جنگ افزار هسته ای تهدیدی جدی برای روسیه خواهد بود.

۲ نظر:

pooneh گفت...

سیاست زیردستانه اوباما نسبت به حکومت ولایت فقیه فقط غذا دادن به تمساح است که هر چه به او بدهیم جری تر و گرسنه تر میشود , جمهوریخواهان کاملا درست میگویند , اوباما مثل چمبرلین در برابر هیتلر است ولی بزودی مجبور میشود نقش چرچیل را بعهده بگیرد .!

ناشناس گفت...

بهمنیار
آقای دهقان پور ممنون به خاطر این گزارش.
در ضمن سپاس به خاطر توضیحی که در مطلب قبلی در خصوص انتقادم از شما دادید.