۱۳۸۷ اسفند ۲۰, سه‌شنبه

انتقاد جمهوریخواهان از مدیر پیشنهادی شورای اطلاعات ملی

دنیس بلیر، مدیر جدید اطلاعات ملی آمریکا، از انتخاب چز فریمن برای ریاست شورای اطلاعات ملی، دفاع کرده است. بلیر در نامه ای به قانونگزاران جمهوریخواه منتقد فریمن را فردی دارای صلاحیت کافی عنوان کرد. فریمن مسول تهیه ی ارزیابی های اطلاعات ملی خواهد بود که چکیده ای از گزارش شانزده سازمان اطلاعاتی آمریکا است.

تمامی اعضای جمهوریخواه کمیته ی اطلاعات سنا و مجلس نمایندگان و گروهی از اعضای بلندپایه ی حزب جمهوریخواه در کنگره کم تجربگی و میزان بیطرفی فریمن را به پرسش گرفته اند.

فریمن طی سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۴ مدیرکل امور امنیت بین الملل وزارت دفاع آمریکا بود و در روزهای منتهی به جنگ اول خلیج فارس و در دوران جنگ سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود. فریمن در دهه ی هشتاد در چین و بانکوک خدمت می کرد. او سالها بعد در فاصله ی سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ عضو هیات مشاوران شرکت ملی نفت ساحلی چین بود. سخنگوی اطلاعات ملی می گوید فریمن در قراردادهای آن شرکت در بخش انرژی ایران و تلاش ناموفق برای خرید شرکت نفتی آمریکایی «یونوکل» هیچ نقشی نداشته است. نام فریمن در میان اعضای هیات مدیره ی شورای آمریکایی ها و ایرانیان (شورایی فعال در عادی سازی روابط تهران و واشنگتن در سالهای اخیر) به چشم می خورد. جمهوریخواهان با اشاره به اظهارنظرات فریمن در گذشته او را فردی دارای قضاوتی جانبدارانه می دانند و به داشتن مواضع ضد اسرائیلی متهم می کنند.

فریمن از سال ۱۹۹۷سرپرستی یک موسسه ی غیرانتفاعی موسوم به شورای سیاسی خاورمیانه را برعهده داشت که بخشی از بودجه ی خود را از کمک های عربستان سعودی تامین می کند.

در نامه ی دنیس بلیر به قانونگذاران تاکید شده این کمک ها کمتر از یک دوازدهم بودجه ی سالانه این موسسه بوده است.

بنا بر گزارش ها فریمن در این موسسه بارها مواضع دولت اسرائیل و حمایت های دولت آمریکا از این سیاست ها را به انتقاد گرفته بود.

در میان منتقدان جمهوریخواه فریمن نام چهره های سرشناس کنگره که از حامیان سرسخت اسرائیل هستند به چشم می خورد.

دنیس بلیر امروز در برابر کمیته ی نیروهای مسلح مجلس سنا حاضر می شود.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام.وبلاگ خیلی قشنگ و جامعی دارید و مطالبی که می نویسید واقعن روشن کننده ست و مخاطبان رو از جمله خود من رو با مسائل داخلی و سیاستهاشون آشنا میکنه.فقط پیشنهادی که دارم اینه که لطف بفرمایید از فونت بزرگتر و برجسته استفاده کنید تا چشم از خوندن مطالب خسته نشه.با تشکر از شما و زحماتتون حتمن باز هم به بلاگتون سر خواهم زد.راستی یه وبلاگ آینه هم در بلاگ فارس ایجاد کنین.مطمئنم خیلی پربازدید خواهد بود.www.blogfars.com

arash گفت...

میدانید برخلاف اظهار نظرهای خیلی ها مخصوصن تلفن کننده های مامور در جمهوری اسلامی , لابی ایران اگر قدرتش بیشتر نباشد کمتر از لابی اسراییل نیست , نمونه اش همین مورده که افراد ی با تمایلات ضد اسرایلی دارند روی کار می آیند , جمهوری اسلامی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید خطرناک و نفوذ گر و موذیست.