۱۳۸۷ اسفند ۲۹, پنجشنبه

سرنوشت سپر دفاع موشکی و همکاری روسیه بر سر ایران

مدیر مالی پنتاگون در نشستی با قانونگزاران از بازبینی موشکافانه ی طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی که برای مقابله با تهدیدهای احتمالی موشکی ایران در نظر گرفته شده خبر داد. امروز در نشستی در کمیته ی روابط خارجی سنا درباره ی روابط آمریکا و روسیه این مساله مطرح شد. سناتور جان کری، رئیس دموکرات کمیته، از عزم خود برای بازبینی طرح سپر دفاع موشکی خبر داد و از تعجیل در استقرار این سیستم، که به تعبیر ایشان به طور کامل به آزمون گذاشته نشده است، انتقاد کرد.سناتور کری تفاوت های واشنگتن و مسکو را واقعی عنوان کرد اما، تاکید کرد پتانسیل تقویت همکاری میان دو کشور وجود دارد و آمریکا از برنامه ی هسته ای ایران تا وضعیت حقوق بشر در برمه، و اوضاع افغانستان، باید همکاری مسکو را بدست بیاورد. سناتور کری ضمن حمایت از رویکرد پرزیدنت اوباما برای تماس مستقیم با ایران تاکید کرد ضروری است این رویکرد با تعهد به تحریم های چندجانبه ی موثرتر همراه باشد تا در صورت عدم پیشرفت در مذاکرات اعمال شود. رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا گفت در اجرای موثر چنین استراتژی همراهی روسیه ضروری است.
در همین حال، الن تشر، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی نیروهای استراتژیک آمریکا در مجلس نمایندگان، با پیشنهاد وزیر خارجه ی آمریکا برای در دست گرفتن معاونت کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی وزارت خارجه ی آمریکا موافقت کرده است.
خانم تشر چهارده سال سابقه ی قانونگزاری دارد و از کارشناسان برجسته ی جنگ افزار هسته ای بشمار می رود. اگر او از سنا رای اعتماد بگیرد احتمالا نخستین بانویی خواهد بود که این معاونت حساس و تخصصی را در وزارت خارجه در دست می گیرد.
تشر از منتقدان سیاست های هسته ای دولت جرج بوش بویژه مخالفت با پیوستن به پیمان جامع منع آزمایش های هسته ای است و از حامیان تمدید پیمان کاهش تسلیحات هسته ای آمریکا و روسیه است. الن تشر معتقد است جلوگیری از دستیابی ایران و سوریه به جنگ افزار هسته ای بدون کمک های فراگیر بین المللی امکان پذیر نیست.

در همین حال، معرفی دریاسالار جیمز استاوریدیس، از سوی وزیر دفاع، برای در دست گرفتن فرماندهی نیروهای آمریکا در اروپا، با استقبال رئیس کمیته ی نیروهای مسلح مجلس نمایندگان روبرو شده است. آیک اسکلتن، رئیس کمیته، دریاسالار استاوریدیس را که سالها رهبری فرماندهی نیروهای آمریکا در آمریکای جنوبی را برعهده داشت رهبری حقیقتا برجسته و باتجربه برای تلاش های آمریکا در ناتو توصیف می کند. اسکلتن می گوید استاودریدیس می تواند در مسیر استراتژی جدید در افغانستان در ناتو بسیار موثر باشد. دریاسالار استاوریدیس سه شنبه ی این هفته در نشستی در کمیته ی نیروهای مسلح سنا نسبت به فعالیت های ایران در آمریکای جنوبی عمیقا ابراز نگرانی کرده بود.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

در مورد سیاست آمریکا مطلبی خواندم بنام دکترین مونروئه یا مونرو که بمعنی دوره ایست که سیاست آمریکا در لاک خود فرو رفتن و انزوا بود . بازگشت به این دوره یا شبیه آن برای امنیت آمریکا بسیار خطرناکست و درست مثل جنگ جهانی دوم تا وقتی آمریکا در کناری نشسته بود نازیها پیش میتاختند. ایران امروز و بعبارتی جمهوری آشوب طلب اسلامی را اگر راحت بگذارند دنیا را راحت نخواهد گذاشت, دست اندازی به آمریکای جنوبی و بمب گذاری آرژانتین طلیعه این تهاجمها بود, آمریکا و اسراییل نباید دست روی دت بگذارند شرایط حمله و متعاقبا سقوط نئو نازیهای اسلامی فراهم است وگرنه فردا دیر خواهد بود .

roya گفت...

آینده نگر عزیز کاملا باتو موافقم . آفرین بر این تحلیل سیاسی دقیق و درست .