۱۳۸۷ اسفند ۲۶, دوشنبه

آیا ایران نخستین آزمون جدی پرزیدنت اوباما خواهد بود؟

نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد چهل و یک درصد آمریکایی ها نگرانند درگیر بودن آمریکا در بحران اقتصادی بیش از پیش این کشور را در برابر یک حمله ی تروریستی آسیب پذیر سازد.
چهل درصد پرسش شوندگان آمریکایی در نظرسنجی راسموسن معتقدند شمار دشمنان آمریکا در جهان بیش از دوستان اش است اما، چهل و چهار درصد خلاف این را می گویند.
اکثریت پرسش شوندگان در نظرسنجی راسموسن که در روزهای دهم و یازدهم مارس انجام گرفته معتقدند ایران نخستین آزمون جدی دولت اوباما خواهد بود.
ایران کماکان در راس کشورهایی قرار دارد که افکار عمومی آمریکا نگاه مثبتی به آن ندارد. ایران با سی و پنج درصد و با اختلافی چشمگیر نسبت به کره ی شمالی با نوزده درصد در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که به باور رای دهندگان آمریکایی احتمالا دولت اوباما را با نخستین آزمون جدی اش روبرو می کند. چین و روسیه به ترتیب با دوازده و هشت درصد با فاصله ای بسیار در پی ایران و کره ی شمالی قرار گرفته اند.
نظر سنجی راسموسن نشان می دهد هر چند چهل و سه درصد باور ندارند ادامه ی سنگینی بحران اقتصادی بر دولت آمریکا این کشور را در برابر یک حمله ی تروریستی آسیب پذیر می سازد اما، چهل و یک درصد نگران این مساله هستند.
دیک چینی، معاون پیشین ریاست جمهوری، دیروز در گفتگویی با سی ان ان، گفت سیاست های پرزیدنت اوباما به افزایش خطر یک حمله ی تروریستی دیگر به آمریکا می انجامد.
جو سستک، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، با رد اظهارات چینی سیاست های دولت بوش را در بازداشت نامحدود مظنونین به فعالیت های تروریستی و به گفته ی او حبس در سیاهچال و بکار گیری شکنجه هر موقع که ضرورت ایجاب کند بشدت به پرسش گرفت. جو سستک که یک دریاسالار بازنشسته و سرپرست تلاش های ضدتروریسم نیروی دریایی آمریکا بود گفت سیاست های دولت بوش بشدت به اصول مورد احترام آمریکا و جایگاه رفیع این کشور در جهان لطمه زد.
بنا بر نظرسنجی راسموسن پرسش شوندگان آمریکایی در این باره که آیا بحران اقتصادی جهانی به تنش یا همکاری بیشتر میان آمریکا با دیگر کشورها منجر خواهد شد به دو گروه مساوی تقسیم شده اند.
دیک چینی از استراتژی مبارزه با تروریسم، و سیاست های اقتصادی دولت جرج بوش قویا دفاع کرد.
بیش از نیمی از پرسش شوندگان در نظرسنجی راسموسن نسبت به عملکرد پرزیدنت اوباما در رسیدگی به امنیت ملی نظر مثبت دارند.
در واشنگتن درباره کارآیی سیاست های دولت پرزیدنت اوباما در بیرون کشیدن آمریکا از بحران اقتصادی اختلاف نظر وجود دارد.
کریستینا رومر، رئیس شورای مشاوران اقتصادی پرزیدنت اوباما، دیروز در گفتگویی با ان بی سی با تائید گفته ی وارن بافت، سرمایه دار بانفوذ آمریکایی، گفت آمریکا اینک درگیر یک جنگ اقتصادی است و دولت اوباما میراث دار بحرانی است که از دوران رکود بزرگ اقتصادی سابقه نداشته است. رومر و لارنس سامرز، مدیر شورای ملی اقتصادی کاخ سفید، در مصاحبه هایی تلویزیونی کوشیدند به افکار عمومی اطمینان دهند که پرزیدنت اوباما سیاست های اقتصادی درستی را به اجرا گذاشته است و نشانه های آن به مرور دیده خواهد شد.
اما، جمهوریخواهان چندان مطمئن نیستند.
اریک کنتور، قائم مقام رهبری حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا، و سناتور جمهوریخواه میچ مک کانل، رهبر اقلیت در سنا، ضمن انتقاد به سیاست های اقتصادی رئیس جمهور گفتند این برنامه ها به چند برابر شدن بدهی های کشور و هزینه های دولت منجر شده و تاثیر چندانی در ایجاد کار نخواهد داشت.
دموکرات ها می کوشند بر این طبل بکوبند که جمهوریخواهان طرح جامعی به عنوان یک آلترناتیو برای ارائه ندارند و تنها به انتقاد از رئیس جمهور می پردازند.
نظرسنجی راسموسن نشان می دهد شصت و هشت درصد پرسش شوندگان جمهوریخواه معتقدند حزب آنها رهبر مشخصی ندارد و تنها پنج درصد سناتور جمهوریخواه جان مک کین، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری، یا مایکل استیل، رئیس کمیته ی ملی حزب جمهوریخواه، را به عنوان رهبر حزب قبول دارند.
بنا بر نظرسنجی راسموسن شصت و شش درصد پرسش شوندگان معتقدند آمریکا به هر شکل باید به همکاری اش با سازمان ملل متحد ادامه دهد. بیست و چهار درصد هم مخالف ادامه ی مشارکت آمریکا در برنامه های سازمان ملل هستند. نظرسنجی دیگری که در این باره توسط موسسه ی گلوپ انجام گرفته حاکی از این است که شصت و پنج درصد از عملکرد سازمان ملل رضایت ندارند.گروهی شامل هفتاد و پنج تن از قانونگزاران در مجلس نمایندگان پس از آنکه بن گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در نشستی در کنگره آمریکا را بزرگترین بدهکار آن سازمان توصیف کرد می کوشند قطعنامه ای را به رای بگذارند که کمک های آمریکا به سازمان ملل را به اعمال مجموعه ای از اصلاحات ساختاری منوط می کند. آمریکا سالانه حدود پنج میلیارد دلار به سازمان ملل کمک می کند. خشم قانونگزاران از آنجایی ناشی می شود که اخیرا فاش شد آژانس کمک های بشردوستانه ی سازمان ملل در یک رسوایی در رساندن کمک به گروههای افراطی اسلامی نقش داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: