۱۳۸۸ فروردین ۴, سه‌شنبه

پیشنهاد همکاری دفاع موشکی آمریکا و روسیه در برابر ایران

یک سناتور بلندپایه ی آمریکایی می گوید واشنگتن فرصت یک همکاری مشترک در برنامه ی سپر دفاع موشکی با مسکو را پیش رو دارد. سناتور دموکرات کارل لوین، رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا، معتقد است حتی آغاز مذاکرات روسیه و آمریکا در یک سپر دفاع موشکی مشترک پیامی قوی به تهران خواهد فرستاد که در تلاش هایش برای دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای با یک جبهه ی متحد رو به گسترش روبرو است.
سناتور کارل لوین می گوید سپر دفاع موشکی می تواند به ابزاری برای تغییرات مثبت در روابط مسکو و واشنگتن بدل شود تا اینکه مانعی در این راه باشد.
رئیس کمیته ی نیروهای مسلح سنا دو راه را پیشنهاد می کند: پذیرفتن پیشنهاد قبلی مسکو برای اشتراک اطلاعات از طریق یک سیستم رادار هشدار زودهنگام در آذربایجان، در نزدیکی مرز شمال غربی ایران، یا توافق هرگز اجرا نشده ی آمریکا و روسیه برای بازگشایی یک مرکز اشتراک اطلاعات دفاع موشکی در مسکو.
این سناتور متنفذ دموکرات می گوید میخائیل گورباچف، رهبر پیشین روسیه، به گروهی از سناتورهای آمریکایی گفته است یک ایران مسلح به جنگ افزار هسته ای بیش از آنکه خطری برای آمریکا باشد تهدیدی علیه روسیه خواهد بود. لوین گفت تردیدی ندارد سپر دفاع موشکی در کانون مذاکرات امنیتی دو پایتخت قرار خواهد داشت.
سناتور لوین معتقد است همکاری مسکو و واشنگتن در دفاع موشکی می تواند فضای ژئوپولتیک منطقه را تغییر داده و تفاوتی اساسی در تضعیف تهدید ایران داشته باشد.
امروز در نشستی در کمیته ی نیروهای مسلح سنا به ریاست سناتور لوین، ژنرال جان کرادک، فرمانده کل ناتو، و ژنرال جیمز متیس، رهبر فرماندهی نیروهای مشترک آمریکا، برای ارائه ی گزارشی از آخرین تحولات در ناتو حاضر شده بودند.
ژنرال کرادک چندین مرتبه درباره ی چالش میان مسکو و واشنگتن بر سر دفاع موشکی و ضرورت آن مورد پرسش قرار گرفت.
ژنرال کرادک گفت وزرای خارجه ی ناتو هیجده ماه پیش باتفاق پذیرفتند برنامه ی موشکی ایران یک تهدید است و در طول این مدت آژانس دفاع موشکی آمریکا نشست های متعددی با طرفین روسی درباره ی چرایی مکان سایت ها در جمهوری چک و لهستان داشته است اما متاسفانه مساله به موضوعی سیاسی بدل شده است. فرمانده ی ارشد ناتو ابراز امیدواری کرد واشنگتن و مسکو به توافقی در باره ی حفاظت از نیروهای آمریکا در اروپا و متحدان اروپایی مان دست یابند.
ژنرال کرادک پیش بینی کرد ایران تا دوهزار و پانزده به موشک های قاره پیما دست یابد که می تواند تمام اروپا و بخش هایی از آمریکا را هدف قرار دهد. فرمانده ی کل ناتو گفت ناتو در مسیر تکمیل یک سیستم دفاعی در برابر موشک های با برد کوتاه ایران است اما، خطر موشک های قاره پیما به قوت خود باقی است.
ژنرال کرادوک، فرمانده ی کل ناتو، ماه ژوئن بازنشسته می شود و دریاسالار جیمز استاوریدیس، فرمانده ی نیروهای آمریکا در آمریکای جنوبی، جانشین او می شود.
ژنرال جیمز کارترایت، معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا، دیروز گفته بود دشمنان به شکل فزاینده ای در پی بکارگیری راههایی غیر از روش سنتی حمله به آمریکا با موشک بالستیک هستند و باید توجه بیشتری را معطوف تهدیدهای ناشناخته کرد. ژنرال کارترایت گفت بحران اقتصادی وزارت دفاع را با تصمیم گیری های دشواری روبرو کرده است و تاکید کرد آمریکا نمی تواند بیش از این برای یک تهدید منفرد سرمایه گذاری کند. معاون ستاد مشترک آمریکا پیشنهاد کرد سیستم های فعلی دفاع موشکی با هم در یک شبکه قرار بگیرد.
بنا به گزارش ها دولت پرزیدنت اوباما در طرح بودجه ی سال مالی دو هزار و ده درخواست یک کاهش بیست درصدی در بودجه ی آژانس دفاع موشکی را مطرح کرده است.
الن تشر، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی نیروهای استراتژیک مجلس نمایندگان، که بزودی به عنوان معاون کنترل تسلیحات و امنیت بین الملل وزارت خارجه به سنا معرفی خواهد شد دیروز در یک کنفرانس مسائل دفاعی گفت تهدید ناشی از برنامه ی موشک های دوربرد ایران در آینده دلیلی کافی برای استقرار سیستم دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان در شرایط فعلی نیست. الن تشر می گوید این سیستم حفاظت بسیار محدودی را برای کشورهای آسیب پذیر در برابر موشک های با برد کوتاه و میان برد ایران ایجاد می کند. به باور این عضو کنگره ایران تا دستیابی به موشک هایی که بتواند آمریکا یا اروپا را هدف قرار دهد راه طولانی پیش رو دارد.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین در جلسه ی امروز به سخنان هفته ی گذشته ی نخست وزیر لهستان اشاره کرد که ابراز امیدواری کرده بود از اعتمادشان به واشنگتن پشیمان نشوند. سناتور مک کین گفت روشن نیست با عقب نشستن از استقرار سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان چه پیامی به کشورهای اروپای شرقی می فرستیم.
هفته ی گذشته روسیه از تصمیم پارلمان جمهوری چک برای خارج کردن طرح استقرار رادار سپر دفاع موشکی از دستور کار استقبال کرد.
سناتور جمهوریخواه جیمز اینهاف در نشست کمیته ی نیروهای مسلح گفت طبیعی است وقتی لهستان و جمهوری چک تصور کنند دولت اوباما چندان به استقرار این سیستم ها متعهد نیست آنها هم ترجیح می دهند بهای سیاسی بی موردی را نپردازند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

جنگ ایران و عراق با مداخله تقریبا عملی آمریکا یعنی حمله به اسکله های نفتی ایران و درگیری با قایقهای سپاه پاسداران پایان گرفت , صحنه نبرد این قایقها با کشتیهای آمریکا باعث اشتباه آمریکا در سقوط هواپیمای مسافربری شد, در واقع قایقهای سپاه که در حال درگیری بودند عامل تشنج و بوجود آمدن حادثه شدند . بهرحال رژیم ایران نشان داده با نوعی درگیری از این دست حاضر است دست از اهداف موشکی و اتمی بردارد در غیر اینصورت هیچ پیام دیگری از جمله حرف این سناتور آمریکایی گوش شنوایی در ایران ندارد خودتان را خسته نکنید ندارد .