۱۳۸۷ اسفند ۲۸, چهارشنبه

آیا ایران در کنفرانس افغانستان شرکت می کند؟

ارتش ایالات متحده آمریکا، در آستانه ی افزایش حضور نظامی در افغانستان، در حال آزمودن راههای جدید لجستیکی از آسیای مرکزی و پاکستان به آن کشور است. فرماندهان ارشد نظامی آمریکا در نشستی با قانونگزاران در کنگره اذعان کردند شرایط لجستیکی افغانستان از نقطه نظر کشورهای همسایه با عراق بسیار متفاوت است.
پرسش قانونگزاران از فرمانده ی کل ترابری ارتش آمریکا این است که آیا ایران به عنوان راهی لجستیک در افغانستان مورد نظر قرار دارد؟
دو سناتور ارشد مسول امور نظامی در سنای آمریکا، سناتور دموکرات کارل لوین و سناتور جمهوریخواه جان مک کین معتقدند ارتش آمریکا طی سال جاری تا سال آتی با چالشی جدی برای اعزام هفده هزار نیروی تازه نفس به افغانستان و خروج دهها هزار نیرو از عراق روبروست.
افزایش حضور نظامی آمریکا با هدف حفظ امنیت در آستانه ی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ماه اوت در حالی صورت می گیرد که دو راه عمده ی لجستیکی به افغانستان دردسر ساز شده است.
برآورد می شود نیازهای لجستیکی آمریکا در افغانستان بزودی پنجاه درصد افزایش بیابد. در همین حال، گذرگاه خیبر در پاکستان که حدود نود درصد محموله های پیشتیبانی آمریکا از آن وارد افغانستان می شود بدلیل تهدیدهای تروریستی کمتر مورد استفاده قرار گرفته و پایگاه ماناس در قرقیزستان، دومین گلوگاه حیاتی لجستیکی به افغانستان، نیز بزودی تعطیل می شود.
بنا به گزارش های مطبوعاتی شماری از کشورهای عضو ناتو عبور از ایران را به عنوان گزینه مدنظر دارند.
امکان استفاده از خاک ایران برای انتقال محموله های غیرنظامی سه بار از سوی سناتور لوین، سناتور مک کین، و سناتور دموکرات جیم وب با ژنرال مک نب در میان گذاشته شد.
ژنرال مک نب، رهبر فرماندهی ترابری ارتش آمریکا یا ترنسکام، گفت آمریکا به هیچ عنوان در فکر استفاده از ایران برای انتقال محموله هایش به افغانستان نیست.
مک نب که چند روز پیش از نشست علنی کمیته ی نیروهای مسلح سنا دیداری خصوصی با سناتور وب داشت در پاسخ به پرسش این عضو سنا در باره ی گزارش های حاکی از استفاده ی دیگر کشورهای عضو ناتو از خاک ایران گفت از دعوت ژنرال کرادیک از کشورهای منطقه برای کمک به افغانستان مطلع است اما، بار دیگر تاکید کرد بدلایلی که پیشتر با شما در میان گذاشتم به هیچ عنوان ایران را در نظر نداریم.
دولت پرزیدنت اوباما پیشتر از ایران برای شرکت در کنفرانس افغانستان در هلند در سی و یکم ماه مارس دعوت کرد اما، ایران پاسخی روشن برای حضور خود نداد.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، دیروز گفت تغییری محسوس در سیاست واشنگتن در برابر ایران نمی بیند و در انتظار تغییر استراتژی و نه تاکتیک است.
فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل، با اشاره به اینکه ایران هنوز دعوتنامه ای برای شرکت در کنفرانس افغانستان دریافت نکرده است از احتمال عدم حضور ایران خبر داد.
با وجود ادعای سفیر ایران در افغانستان؛ سخنگوی وزارت خارجه ی هلند اعلام کرده دعوتنامه ی شرکت در کنفرانس افغانستان توسط سفارت هلند در تهران برای مقامات آن کشور ارسال شده و به سفارت ایران در دن هاخ یا همان لاهه هم تحویل داده شده است. ادریان ادواردز، سخنگوی ارشد سازمان ملل متحد، که اخیرا به ایران سفر کرده معتقد است رهبران ایران تا آخرین لحظه برای تصمیم گیری صبر خواهند کرد. فدا حسین مالکی، سفیر ایران در افغانستان، در حاشیه ی مراسم صادرات خودروهای ساخت ایران به افغانستان تاکید کرده روابط ایران با افغانستان با یا بدون حضور آمریکا در افغانستان ادامه خواهد داشت.
سناتور مک کین با دردسرساز خواندن گزینه های پیش رو از جمله ایران نتیجه گرفت ارتش آمریکا با چالشی جدی برای انتقال تجهیزات به افغانستان روبرو خواهد بود.
ژنرال دانکن مک نب، که یکصد و سی و شش هزار پرسنل زیر نظر او خدمت می کنند، با برشمردن قابلیت های لجستیکی آمریکا به قانونگزاران کمیته ی نیروهای مسلح سنا اطمینان داد با بکار گیری شرکای تجاری هوایی و دریایی راههای جدیدی به روی نیروها همزمان با افزایش نیرو باز می شود.
سناتور مک کین با برجسته کردن وجه تمایز میان چالش های لجستیکی آمریکا در جنگ عراق و افغانستان گفت متاسفانه افغانستان همسایه ای چون کویت ندارد که به ما آزادنه امکان فعالیت بدهد.ژنرال مک نب به سناتور مک کین گفت با همسایگان شمالی افغانستان گفتگوهایی انجام گرفته و شماری از کشورها اعلام آمادگی کرده اند. مک نب تاکید کرد پیشاپیش از هفتصد و سی و هشت کانتینر در شبکه ی انتقال شمال نود کانتینر به کابل حمل شده است. ارزیابی فرمانده ی ترابری ارتش آمریکا این است که بدنبال افزایش نیرو هر هفته حدود صد و سی تا صد و چهل کانتینر باید وارد افغانستان شود.

۱ نظر:

Kiarash Ehfad گفت...

شایان ذکر است که سازمان ملل متحد همراه با دولت های هلند و افغانستان میزبانان این نشست هستند. ایالات متحده نیز از طرف دولت هلند دعوت شده است. دعوتنامه ها از سوی وزارت امور خارجۀ هلند به کشورهای همسایه افغانستان و سایر کشورهای منطقه فرستاده شده است. ایالات متحده در این نشست نقش فعالی را بر عهده خواهد داشت زیرا آینده افغانستان نه تنها برای ما بلکه برای بسیاری در جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه حائز اهمیت است.