۱۳۸۸ فروردین ۳, دوشنبه

چشم انداز همکاری مسکو با واشنگتن بر سر ایران

گروهی از تحلیلگران و کارشناسان مسائل ایران معتقدند رویکرد دیپلماسی پرزیدنت اوباما در برابر ایران که در پیام نوروزی اش تجلی یافته بود امیدها را نسبت به همکاری مسکو و واشنگتن در راستای توقف تلاش های ایران برای دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای و موشک های بالستیک تقویت کرده است. در کنگره ی ایالات متحده اتفاق نظر نسبی در حال شکل گیری است که برای بسط همکاری های روسیه و آمریکا در سه حوزه ی منافع مشترک دو کشور شامل جلوگیری از گسترش جنگ افزار هسته ای، مبارزه با تروریسم در افغانستان، و ایجاد یک بازار انرژی با ثبات، زمینه های جدیدی پدید آمده است.
کارشناسان از رهبران کنگره خواسته اند برای نمایش حسن نیت واشنگتن در برابر مسکو توافقنامه ی همکاری هسته ای غیرنظامی آمریکا با روسیه را که از تابستان گذشته پس از حمله ی مسکو به گرجستان معلق کردند در دستور کار قرار دهند.
رهبران دموکرات ها در کنگره بطور فزاینده ای خواستار کند شدن روند استقرار سپر دفاع موشکی در جمهوری چک و لهستان، در جوار مرزهای روسیه، هستند که با هدف مقابله با حملات احتمالی موشکی ایران طراحی شده است.
سناتور دموکرات جان کری می گوید مسکو با متقاعد کردن ایران به تغییر سیاست های هسته ای و موشکی اش می تواند نیاز واشنگتن به این سیستم دفاع موشکی را به حداقل برساند.
استیون سستانوویچ، کارشناس ارشد شورای روابط خارجی، اخیرا در نشستی در سنا به قانونگذاران گفت پرزیدنت اوباما و دیمتری مدودف برای نمایش بهبود روابط دو کشور می توانند در دیدارشان در حاشیه ی نشست گروه بیست در لندن تعهد مجدد دو کشور را به برداشتن گام های عملی در راستای منصرف کردن ایران از تلاش هایش برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای، اعلام کنند. اقداماتی که شامل همکاری های دیپلماتیک و نظامی و در صورت لزوم دفاع موشکی خواهد بود.
اما، اریل کوئن، کارشناس بنیاد هریتج، به قانونگذاران آمریکایی هشدار داد آمریکا برای دست کشیدن از سپر دفاع موشکی بهای گزافی را باید بپردازد و گفت حتی در صورت تحقق چنین امری نسبت به حرکت مسکو به سمت واشنگتن و رها کردن ایران بشدت تردید دارد.
کوئن با اشاره به پاسخ منفی مدودف به نامه ی پرزیدنت اوباما گفت روسیه در پی احیای دوباره ی نفوذ منطقه ای و بین المللی اش است و حتی در حوزه ی منافع مشترک دو کشور نیز تلاش خواهد کرد به واشنگتن تفهیم کند نقش یک دنباله رو را بازی نخواهد کرد. کوئن فهرستی از اقدامات روسیه را در این راستا را تحریک قرقیزستان و ازبکستان به بیرون کردن نیروهای آمریکا از پایگاههایشان در عین دادن امکان استفاده از امکانات لجستیکی خودش به آمریکا؛ ادامه ی همکاری در برنامه ی هسته ای ایران با هدف ممانعت از مشارکت شرکت های غربی در برنامه های توسعه ی گاز ایران به غرب از طریق خط لوله ی پیشنهادی نابوکو؛ و ایجاد یک کارتل گاز طبیعی با ایران برای کنترل بازار انرژی؛ عنوان کرد.
کوئن با اشاره به امضای توافقنامه ی فروش موشک های پیشرفته ی اس سیصد به ایران علیرغم مخالفت آمریکا به اعضای کمیته ی روابط خارجی سنا گفت رهبران روسیه روابط با ایران را نه در محدوده ی منافع اقتصادی بلکه به عنوان یک ائتلاف ژئوپولتیک می بینند و معتقدند یک ایران طرفدار غرب در جهت منافع ملی روسیه نیست.
روابط اقتصادی مسکو با تهران در مقایسه با مناسبات تجاری ایران با ژاپن، چین، آلمان و ایتالیا رقم قابل ملاحظه ای نیست.
استیون سستانوویچ معتقد است همکاری ها مسکو با تهران در نقطه ی دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای متوقف می شود زیرا روسیه و آمریکا در باره ی خطر یک ایران اتمی اتفاق نظر دارند.
سرگی ریاباکوف، معاون وزیر خارجه ی روسیه، در گفتگویی که پس از پیام نوروزی پرزیدنت اوباما انجام گرفت، گفت روسیه کماکان معتقد است شواهدی از انحراف برنامه ی هسته ای ایران به سوی تولید جنگ افزار وجود ندارد.
کارشناسان معتقدند تفاوت رویکرد روسیه با آمریکا در برابر ایران این است که مسکو معتقد است هنوز زمان برای مجاب کردن ایران وجود دارد.
به باور سستانوویچ تمام فشار مخالفت روسیه با استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی به این جهت است که می خواهد سپر دفاع موشکی آمریکا در خاک روسیه مستقر شود.
سستانوویچ به اعضای کنگره پیشنهاد کرد با تصویب توافقنامه ی همکاری غیرنظامی هسته ای آمریکا با روسیه که پول هنگفتی را به خزانه ی مسکو سرازیر خواهد کرد از تمایل پرزیدنت اوباما و مدودف برای کاهش تنش حمایت کنند. به باور سستانوویچ اقتصاد روسیه در سایه ی کاهش بهای انرژی با چالش هایی روبروست و این موافقت می تواند نقشی کلیدی در روابط دو کشور ایفا کند.
سناتور جمهوریخواه ریچارد لوگر هشدار داده است روابط روسیه و آمریکا برای مدتی پر کشاکش خواهد بود و بنیاد همکاری های استراتژیک دو کشور در صورت عدم تمدید توافقنامه ی کاهش تسلیحات هسته ای مسکو و واشنگتن تا کمتر از نه ماه دیگر با خطر سقوط روبروست.
در کانون مذاکرات آمریکا و روسیه تمدید پیمان هسته ای سال هزار و نهصد و نود و یک موسوم به استارت قرار دارد که دسامبر امسال منقضی می شود. مسکو و واشنگتن بر اساس آن تعهد کردند موشک های با کلاهک هسته ای خود را به سطح هزار و ششصد کاهش دهند. به گفته ی سناتور کری دولت اوباما وعده کرده است برای تقویت پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای در پی توافقی بین المللی برای نابود کردن تمام موشک های اتمی در جهان باشد. رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا می گوید یقین دارد مسکو و واشنگتن می توانند شمار تسلیحات اتمی خود را از سطح هزار و ششصد موشک توافق شده در پیمان استارت در کوتاه مدت به دست کم هزار کاهش دهند.
گروهی از جمهوریخواهان و دموکرات ها در کنگره نسبت به حسن نیت مسکو در هر گونه توافقی با آمریکا بر سر ایران تردید دارند.
بنا به گزارش ها سال هزار و نهصد و نود و پنج توافقنامه ی سری میان ال گور، معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا، با ویکتور چرنومردین، نخست وزیر وقت روسیه، به امضا رسید که مسکو بر مبنای آن موافقت کرد پس از پایان قراردادهای فعلی اش فروش تسلیحات متعارف به ایران را متوقف کند و در ازای آن شامل قانون تحریم های آمریکا نشود. بسیاری معتقدند شواهد اندکی درباره ی پایبندی مسکو به این توافقنامه وجود دارد و فروش موشک های پیشرفته ی دفاعی تور ام یک در دوران ریاست جمهوری ولادمیر پوتین و قرارداد موشک های پیشرفته ی دفاعی دوربرد اس سیصد که هنوز تحویل داده نشده است نمونه ی آشکار رد آن توافق است.
در سال های گذشته شرکت های روسی طرف همکاری با ایران مشمول تحریم های آمریکا شده اند.

۱ نظر:

Nooshin گفت...

سیامک یک سوال آیا مقامات دولت آمریکا از محتویات این وبلاگ آگاه میشن ؟ مثلا کسی روزانه یا ماهانه یا سالانه هیچ گزارشی از حرفای خوانندگان بهشون میده یانه ؟ اگر جواب مثبته و دسترسی بهشون داری بگو جوابتونم که از خامنه ای گرفتین , امروز هم سخنگوى كاخ سفيد در واكنشى تلويحى به سخنان خامنه اى ابراز اميدوارى كرد كه ايران در رویکرد خود تجديد نظر كند میگم این سخنگو انگار تازه از کره مریخ آمده مگه هنوز خامنه ای و نظام دست و پا قطع کن رو نمیشناسی که مثل جنتلمن ها ابراز امیدواری میکنی , تو رو خدا اعضای دولت اوباما باعث خنده مردم نشید مثل این میمونه با یک دیوانه مست روبرو بشید و با لفظ قلم از ایشان استدعا و تمنا کنید تجدید نظر کند , برای مالیات دهندگان آمریکایی که چنین دولتمردان نا آگاهی دارند متاسفم .